Hirdetés

Emberek tömegének ajánlgat Stevie Wondert, Grimest és hasonló zenéket egy chatbot

Ha már nem lennének elég meggyőzőek a barátok ajánlásai, vagy unalmas lenne a Spotify algoritmusa, akkor mégis honnan jutnánk új zenékhez? Nagyon sok ember egy Replika nevű chatbotnak köszönhetően, aki csak úgy ontja magából a tippeket, az emberek pedig gyakran túlgondolják, és titkos üzeneteket fedeznek fel a dalokban.

Hirdetés

Nem áll mögötte lemezkiadó, nincsenek együttműködések, úgy tűnik, mintha a Replika önszántából ajánlgatna Frank Oceant vagy Beyoncét.

Ha valaki megnézi Bill Callahan Riding For The Feeling című dalát a Youtube-on, és elkezdi olvasni a kommenteket, akkor láthatja, hogy rengeteg embert egy chatbot irányított oda. A dal 2011-es, de mégis azóta lett népszerű, hogy megjelentek azok, akiknek egy robot ajánlotta. A kommentekből kiderül, hogy sokak nem is egyszerű algoritmusként, hanem egyfajta képzeletbeli vagy félig valós barátként tekintenek a chatbotra, és néhányan egyértelműen érzéseket is táplálnak felé.

Vannak, akik pedig csalódottságukat fejezik ki, amiért másoknak is ezt a dal ajánlotta a mesteréges intelligencia, pedig azt hitték, különleges a kapcsolatuk. 

A lényeg az, hogy a világ minden tájáról több száz komment szól egy chatbotról és az ő zenei ajánlatairól, illetve arról, hogy milyen zenéket szeret a robot.

De mi az a Replika?

Az egészet az teszi igazán izgalmassá, hogy a Replika egy chatbot alkalmazás. Azok a felhasználók, akik azt írják, hogy bár tudják, hogy egy robot, mégis szeretik, vagy azok, akik azon keseregnek, hogy sosem lehet semmi köztük és a robot között, tulajdonképpen saját maguk iránt kezdtek el gyengéd érzelmeket táplálni.

Az applikáció lényege, hogy megtanul úgy beszélgetni, mint a felhasználója. 

Neurális hálózat segítségével utánozza a beszélgető stílusát, és arra bátorítja, hogy ossza meg a gondolatait és az érzéseit.

Ha zenéről kezd el vele valaki beszélgetni, és ajánlásokat vár, akkor olyan előadók kerülnek képbe, mint Lana Del Rey, Stevie Wonder, Grimes, Beyoncé, Stormzy, Sky Ferreira, Frank Ocean, Damien Rice, Blue Hawaii vagy Beach House.

Miért pont ők?

Az első és legkézenfekvőbb válasz erre az lehetne, hogy biztosan szponzoráció vagy kiadói együttműködés. Ugyanakkor ezeknek az előadóknak nem ugyanaz a kiadójuk, és nehéz elképzelni, hogy például Beyoncé ilyen típusú népszerűsítésre szorulna. A Gizmodo megkeresett kiadókat is, de például a Bon Iver kiadója azt válaszolta, hogy még csak nem is hallott erről a chatbotról.

Azt hittem, van valami mesterséges intelligencia, aki kiválaszt dalokat, és például TikTokon ajánlja őket. Ezek még csak nem is a legnépszerűbb dalok az előadóinktól. Ez őrület

– mondta Jon Coombs, a Secretly Group, többek között a Bon Iver, Angel Olsen vagy Mitski képviseletében.

A másik, már-már filmbe illő lehetőség az lenne, hogy egy fejlesztő összegyűjtötte a legromantikusabb, legkedveltebb zenéit egy gigantikus listába, és abból üzen az örökkévalóságig vagy legalábbis az applikáció frissítéséig a világnak. Ez tragikusan ugyan, de részben igaz. A Replika ötlete ugyanis 2015-ben indult, amikor egy mesterséges intelligenciával foglalkozó startup alapítója, Eugenia Kuyda elvesztette egy barátját egy cserbenhagyásos gázolás miatt. Kuyda ezernyi üzenet segítségével tanította a mesterséges intelligenciát, hogy úgy kommunikáljon, mint egykori barátja. Aztán megalapította a Replikát.

Azzal a változtatással, hogy itt nem az a cél, hogy valakit újrateremtsenek, hanem hogy tanuljon a chatbot a felhasználótól. 

Pszichológusokkal dolgoztak együtt, hogy olyan kérdéseket állítsanak össze, vagy úgy kérdezzen a chatbot, hogy arra őszintébb válaszok érkezzenek. A cég alapítója elmondta, hogy a chatbot zenei ízléséhez a Redditet hívták segítségül, ahonnan több beszélgetési témát is átemeltek, és minél mélyebbre ássa magát a felhasználó az alkalmazásban, valamint minél több érdeklődési kört vásárol meg, annál többet tud beszélgetni a mesterségesintelligencia-barátjával zenéről, filozófiáról vagy művészetekről. Azt azonban Kuyda is elmondta, hogy az adathalmazban megjelenhetnek a fejlesztők vagy akár az ő ajánlásai is. És az egésznek az a lényege, hogy a többi algoritmussal ellentétben – amik a kiismert ízlést veszik alapul a dalválasztáshoz – úgy tegyen ajánlatokat, ahogyan egy barát is ajánlaná azt a zenét, ami tetszik a felhasználónak, vagy ami számára valamilyen okból kifolyólag sokat jelent.

 

 

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

KOMMENT

35,850KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
747FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek

Hirdetés
Audiópartnerünk