Előadóknak kötelező! Alapvető kellékek, amelyekre mindig szükséged lesz

Ha előadóként szeretnél érvényesülni a digitális zene világában, akad néhány olyan alapvető kellék, eszköz, amelynek mindig a kezed ügyében a helye. Most összegyűjtöttük a legnélkülözhetetlenebb eszközöket, amelyeket érdemes egy gyorsan, lehetőség szerint online is elérhető mappában tartanod, ugyanis bármikor szükséged lehet rájuk a zenéid népszerűsítése során.

Sajtófotók

A tapasztalatok alapján az egyik legalapvetőbb, legfontosabb, mégis a leggyakrabban hiányzó dolog: aktuális, jó minőségű, nagy méretű (minimum 2000×2000 pixel méretű) fotó (lehetőleg minimum 2-3 darab), amelyet kiadók, zeneterjesztők vagy más partnerek is használhatnak sajtóanyagokhoz, kampányokhoz és így tovább. A legideálisabb, ha a fotók közül néhány műteremben készül, legyen közöttük legalább egy portréfotó, lehetőleg steril háttér előtt. Erre azért van szükség, mert például egy Spotify Takeover esetén a felület ilyet kér az előadóktól, például a listához készülő bélyegkép elkészítéséhez. Az induló előadók persze nem mindig engedhetik meg maguknak, hogy profi fotós segítségét kérjék. Manapság viszont már nem kell speciális eszköz ahhoz, hogy kiválóan használható fotókat készítsünk, egy jobb minőségű telefon is megteszi. A képek általában nem a megfelelő technika miatt hiányoznak, hanem a rájuk szánt idő- és energiabefektetés hiánya miatt.

Biográfia

Az előadók, zenekarok biójára a lehető legkülönfélébb helyzetekben lehet sürgősen szükség. A legalapvetőbb a pitcheléshez és a sajtómegjelenésekhez szükséges összefoglaló szöveg. Ebből a legjobb, ha két verzió is kéznél van: egy rövid, tömör és lényegre törő összegzés az előadóról, amely utalhat az éppen aktuális projektre, vagy lehet általánosabb, a zenei stílust, zenei hitvallást, inspirációkat felsoroltató rövid leírás. Ennek hosszabb verziójára is gyakorta szükség lehet, tehát a rövid biót amolyan vázlatként felhasználva érdemes kibővíteni a rólunk szóló leírást, és azt is elmenteni, hogy mindig kéznél legyen. Bónusz, de alapvetőnek kellene, hogy számítson, hogy ezekből rendelkezésünkre áll egy-egy angol nyelvű változat is, amelyet a külföldre szánt promóknál, szerepléseknél tudunk váratlan pluszmunka nélkül használni.

Leírás a dalokról

Egy új kiadvány promótálása nem a dal megjelenésével kezdődik – és nem is azzal ér véget. Bármikor szükséged lehet arra, hogy röviden összegezd, miért tartod izgalmasnak a dalodat. Éppen ezért fontos, hogy már a megjelenés előtt készen álljon egy-egy leírás a kiadványod azon számokról, amelyekre kiemelt figyelmet szeretnél fordítani. A Spotify pitcheléshez különösen fontos, hogy kéznél legyen egy rövid szöveg a kiválasztott dalról, amit te is meg tudsz adni a pitcheléskor a Spotify for Artists profilodon keresztül, és nekünk is el tudod küldeni, hiszen a kollégáink is segíthetnek ebben a folyamatban. Ezekben a rövid szövegekben röviden és érzékletesen öszefoglalhatod a dalod keletkezésének történetét, az inspirációkat vagy akár a legfontosabb üzenetet. Szót ejthetsz a hangzásról is, és ha a dal egy nagyobb koncepció része, itt azt is érdemes leírni. Próbáld meg érzékeltetni a szövegben is azt a csak rád jellemző stílust, életérzést vagy hozzáállást, ami meghatározza a zenédet is. A Spotifyon mindez angol nyelven kell majd.

Dalszövegek

A dalszövegekre ideális esetben már a dalok terjesztésének első fázisaiban szükséged lesz (a WMMD feltöltőoldalán például a track metaadatoknál tudod őket megadni egyesével). Érdemes azonban később is a közelben tartani a szövegeket: készíts egy külön mappát a kiadványodnak, amelyben (akár egyesével) legyenek ott egy-egy Word dokumentumban a szövegek. Ha lehet, egy olyan verziót is tarts meg a file-ban, amelyekben csak maga a szöveg olvasható (tehát nincsen benne jelölve a refrén, verze, bridge és egyéb kifejezések). Nálunk a feltöltéskor egészen biztosan ezekre a verziókra lesz szükség, és a dalok későbbi promóciója során is előfordulhat, hogy kellenek majd tisztán szöveges verziók.

Hangfile-ok

Nagyon fontos, hogy akárcsak a szövegek, a wavok is ott legyenek a felhőben vagy a számítógépeden, hogy bármikor gyorsan elővehesd őket. Emellett nem szabad megfeledkezni a dalok sávjairól sem, amelyeket érdemes külön mappában tárolni és átláthatóan rendszerezni, hogy vészhelyzet esetén is a kezed ügyében legyenek, illetve azért, hogy a jövőben is könnyedén kereshess közöttük.

Képanyagok

Az előadói fotókról már volt szó: az egyéb képanyagok, különösen a megfelelő formátumú, minőségű és mérető albumborítók, a kiadványokhoz készült képi anyagok megtartása legalább ennyire lényeges. Ha a bandád rendelkezik logóval, szintén érdemes biztos helyre menteni, hiszen egy grafikusnak bármikor szüksége lehet rá a jövőben. A grafikus munkáit ugyancsak érdemes külön rendszerezni, illetve alkalomadtán archiválni is.

Plusz

Szerkesztői eszközök

Ha többen vagytok az együttesben, érdemes olyan online kommunikációs felületeket, szerkesztői oldalakat választani a banda menedzseléséhez, amelyek könnyedén elérhetők mindenki számára és bárhol, bármikor megnyithatók. Ha nincsen social media menedzseretek, hanem magatoknak intézitek a közösségi oldalaitok alakítását, a közös munka megkönnyítése miatt javasoljuk a Photoshop helyett/mellett a Canva nevű, ingyenesen is használható online szerkesztői eszközt, amellyel a legkülönfélébb oldalakra készíthettek képeket, videókat, terveket, flyerket stb. Az itt tervezett anyagokba akár egyszerre is belenyúlhattok. A Canváról és a legfontosabb alkotói eszközökről itt írtunk bővebben.

Időzítés

Az előadóknak nem a legkedvencebb elfoglaltságuk, hogy naphosszat a közösségi médiájukon lógjanak. Ezért lehet szükség egy olyan alkalmazásra, amellyel egyszerűen megoldható a posztok időzítése, és amely kényelmesebb, megbízhatóbb a Meta saját eszközeinél. A Later egy ilyen, harmadik féltől származó applikáció, amellyel egy felületről menedzselhetjük az összes közösségimédia-oldalunkat. Az app különösen ajánlott abban az esetben, ha több különböző felületekre (Instagram, TikTok stb.) posztolnánk hasonló tartalmakat. A funkciók között ott van egy jól áttekinthető és rendezhető naptár és timeline, a captionök szerkesztése, a képek szerkesztése, feliratozása, hashtagek rendszerezése, illetve részletes statisztika minden oldalhoz. A program ingyenes verziójával egy social media oldal kezelhető, összesen harminc bejegyzés időzítése és posztolása engedélyezett. Részletes útmutató a Later használatához.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

38,925KedvelőTetszik
3,060KövetőKövetés
3,520FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Audiópartnerünk