A hip-hopnak már a kezdetek óta alapvető eleme a barátságos vagy éppen személyes konfliktussá fajuló versengés, ami a kultúra mind a 4 + 1 eleménél megfigyelhető. Már az alapító atyák, Kool Herc, Afrika Bambaataa és Grandmaster Flash is megküzdöttek egymással, technikai újításokkal, lekapart lemezcimkékkel elrejtett vinyl kincsekkel Bronx, majd a belváros legjobb dj-jének címéért. Charlie Ahearn kamerája előtt, a Wild Style filmkockáin versengenek a b-boyok, a metrókocsik között pedig a graffiti writerek nemcsak egymással, de a rendőrséggel is versenyt futottak. A Cold Crush Brothers és a Fantastic 5 kosárlabdapályán elejtett, ugyanott filmre vett rímpárbaja legendás, akárcsak a KRS-One vezette BDP győzelme a nyolcvanas évek közepén különösen népszerű, queensbridge-i MC Shan és Marley Marl felett.
A producerek által vívott beat-battle-öknek ha ilyen régre visszanyúló története nincs is, pár ikonikus páros megküzdött már egymással a samplerek és dobgépek billentyűit püfölve. Will I Am (Black Eyed Peas) és Thes One (People Under The Stairs) Los Angeles-i küzdelme vagy Alchemist és Just Blaze platina-státuszt elérő beateket felvonultató produkciója több, mint emlékezetes. Annyian azonban még sosem követték két hip-hop producer baráti versengését, mint a tegnap este (magyar idő szerint éjjel háromkor kezdődő) RZA VS Dj Premier “ütem-csatát”.
Az ötlet, hogy a kung-fu mestert, a Wu-Tang Clan fejét, és alapítóját, és a Gang Starr scratch-mesterét, a boom bap legnagyobbját egymással állítsa szembe az online térben, Swizz Beatz fejéből pattant ki, aki saját VERZUZ projektje keretében már tartott hasonló párbajokat, és a Ruff Ryders elismert producereként (és Alicia Keys férjeként) nem jelentett nagy nehézséget számára rávenni erre a kiszemelteket.
Amíg RZA késik az Instagram bejelentkezéssel, addig Premo lelkesen üdvözli a nézőket, akik percről-percre tízezrével csatlakoznak a streamhez. Úgy tűnik a teljes “ki-kicsoda a hip-hopban” itt van és követi az eseményeket. A dj-elit olyan tagjai, mint Tony Touch, Kid Capri, D-Nice, Dj Nu-Mark, médiaszemélyiségek, mint Ed Lover, vagy Sway, producer kiválóságok, mint Diplo, Young Guru vagy Alchemist, de Snoop Dogg, Macklemore sőt még az Oscar-díjas Adrien Brody is folyamatosan kommentálja a történéseket. Mikor az egyik kezén bőrkesztyűt viselő Bobby Digital végre befut, megtudjuk hogy a szabályok értelmében felváltva, egymásnak válaszolgatva tesznek majd fel húsz-húsz saját felvételt, és hogy ezt az estét sokkal inkább áthatja a kölcsönös tisztelet, mintsem a szigorú versengés. 1990 óta ismerik egymást, komoly nyomokat hagytak az évtized hangzásán, egy-egy csapat tagjaként lettek világhírűek, és mindketten elveszítettek egy alkotótársat, barátot (Guru, Ol’ Dirty Bastard) akivel a legnagyobb sikereket érték el. Nem csoda, hogy folyamatosan a legnagyobb elismeréssel beszélnek a másik munkájáról.
Premo elmeséli, hogy az Onyx tagjaival állt egy klubban, mikor először hallotta a Protect Ya Neck-et, akik azonnal pogózni kezdtek, mikor megszólalt, ő pedig csak annyit tudott kérdezni: Mi ez?! RZA végül nem a Clan első single-jével nyitja meg a battle-t, hanem GZA szólójának címadó felvétele a Liquid Swords indul el a nappalijában. Vele ellentétben Premier a stúdiójában pakol a lemezjátszókra, válaszul Jay-Z A Million And One Questions-e szólal meg. Eddig legyen egy-egy. Második körben már a Bring The Pain és az M.O.P., Breakin’ The Rules-a kerül elő. Premo érzi, hogy RZA behúzta ezt a kört, mondja is hogy későbbre várta Method Man klasszikusát, ezért Mos Def Mathematics-ével száll ringbe, a Wu-Tang Forever egyik kevésbé ismert darabja a Maria ellen. Az állás kettő-kettő. Ennél a pontnál tovább már csak kevesen számolják hogy ki szerzett újabb pontot, ki vitt be egy slágerrel egy nagyobb “ütést”, ennek a végtelenül szórakoztató párharcnak úgyis csak egy győztese lehet: a hip-hop. Mindkét oldalról érkeznek azok az ütemek, amik alapjaiban formálták a műfajt, és a streamet világszerte – sok helyen az éjszaka közepén – hallgatók urbánus zenéről alkotott képét. Wu-Gambinos, Big L és a The Enemy, Ghostface és a Run, KRS és az MC’s Act Like They Don’t Know. Miután Premo hangmérnökének telefonos segítségével megoldódik RZA oldalán – ahol folyamatosan az Afro-Samurai megy a háttérben – a technikai probléma, sokkal élvezhetőbbé válik maga a stream, a kommentelők pedig saját favoritjaik címével biztatják a két producert. Mindenki igyekszik kitalálni, mikor jön a Come Clean, a Ten Crack Commandtments a C.R.E.A.M. vagy az All I Need (Razor Sharp remix). Persze, hogy ezek maradnak a fináléra, nem is férnek bele a húsz körbe, így is csak az életművek egy-egy kis szeletére van idő, és nem minden track alkalmas arra, hogy egy párbaj keretében kerüljön fel a lemezjátszókra.
A hip-hop közösség egyes tagjai máris műfajtörténeti jelentőségűnek nevezik ezt az estét, ami ha talán kissé túlzónak is tűnhet, az biztos, hogy New Yorktól, Japánon át Londonig rengeteg embernek szerzett a karantén körülmények között kellemes szombat estét ez a párbaj, és emlékeztette őket a hip-hop aranykorára és annak játékszabályaira. Végül több, mint 850 ezren követték élőben RZA és Dj Premier versengését, és csak remélni tudjuk, hogy minél hamarabb egy színpadon, egymás mellett állva is előadhatnak egy hasonló produkciót, amit a közönség azonnali, egyértelmű reakciói még emlékezetesebbé tesznek majd.