Hirdetés
Hirdetés

Egy estére tízezreknek vált valósággá az Instagram – Justin Bieber-koncerten jártunk

Valószínűleg semmi nem bizonyítja jobban a teljes fesztiválpiac megváltozását annál, mint hogy pénteken Justin Bieber lépett fel a Szigeten, ráadásul egyértelműen ő az egész hét legnagyobb dobása. Kis túlzással olyan ez, mintha az 1990-es években a Backstreet Boys jött volna: igen, hatalmas dolog, de a Szigeten akkoriban még mindenféle torzított gitárok meg ilyenek voltak, szegény Nick Carteréket pedig jó eséllyel úgy megdobálták volna, mint egyszeri focihuligán a vendégbuszt. 

De hát ez már más Sziget, és más világ: az internet és a streaming elterjedésével nem az jött, amit sokan vártak. Az egy dolog, hogy az emberek nagy része csak hülyébb lett a korlátlan információtól, de végleg feloldódtak azok a régen még kőbe vésett választóvonalak zenerajongók között, amik miatt a hűségesebbek szóba sem álltak volna nem hozzájuk tartozókkal. A Spotify/Apple Music/társaik algoritmusai (meg persze a leomló vasfüggönyök) miatt szép lassan mindenki ugyanazt hallgatja részben (érdemes megfigyelni, mennyivel kevesebb hallgatás kell ahhoz, hogy nagykiadós csúcsprodukciókat válogasson össze az alkalmazás, mintha mondjuk norvég sátánimádást akarnánk látni), amiatt nem az lett, hogy a könnyűség miatt végre özönleni fognak a zenekarok Ghánából, hanem az, hogy Ghána is Justin Biebert hallgat.

Nyilván változott a zene is, Justin Bieber például az elmúlt években jelentősen érdekesebb minden szempontból, mint amit a Backstreet Boys csinált, ráadásul mivel az egyik első már az interneten felnőtt celebritásról beszélünk, történetértéke is van a karrierjének. Ez pedig tulajdonképpen a teljes 2022-es popzene: nemcsak egy koncert, hanem sokaknak egy estére valósággá vált az Instagram és a TikTok, mintha 30 évvel ezelőtt ők is ott ebédelhettek volna a Southfork Ranchen a Dallasban. Ennek a zene fontos, de nem az egyetlen része még akkor is, ha Justin Bieber különösen jó előadó. Ahogy a kép- és videómegosztókon, úgy itt is inkább a jelenlét számít, ezért néha inkább hasonlít az egész ahhoz, mint amit a Mona Lisa megtekintői érezhetnek, amikor tömegesen állják körbe a valójában tök kicsi képet a Louvre-ban.

A magam részéről az égvilágon semmit nem vártam: egy ideje már szégyen nélkül ignorálom a felsőligás popzenét. Semmiféle ideológiai oka nincs, egyszerűen csak unom általában. A felsőligás popkoncertek viszont majdnem mindig érdekelnek, hiszen optimális esetben olyanok, mintha egy cirkuszból kivennék az állatkínzást és a mindig szomorú bohócokat, és az így keletkezett lyukakat megjegyezhető dallamokkal és szexszel töltenék fel. Igen, továbbra is fontos a popzenében a szex, még akkor is, ha az mostanában olyan jófiúkon keresztül van bemutatva, mint Ed Sheeran. Egyedül kérdésem volt: az lesz-e, mint amit a Nagy Amerikai Sztárok szoktak általában csinálni a Szigeten, tehát Bieber fél óra késés után kijön félplaybackre motyogni, vagy csatlakoztunk a fejlett világhoz annyira, hogy megerőltesse magát ez a liga is?

Nos, ezt nehéz eldönteni: Bieber annyira nem késett, hogy negyed órával korábban kezdődött a koncertje, a félplayback annyira nem jött össze, hogy csak pár hangsávot énekelt rá néha saját magára, ráadásul hozott egy zenekart is, ami megdöbbentő módon néha akkora jamelgetést rendezett a színpadon riffekkel, szólókkal meg mindennel, hogy arra tényleg nem ezen a bulin számított volna bárki. Egy ideig meglepve néztem, mi is ez az egész különösebb látvány nélkül előadott műsor, amiben tulajdonképpen a 28 éves gigasztár énekel csak sétálgatva, de aztán rájöttem a megoldásra: ez tulajdonképpen maga az r&b műfaj 2022-ben, amit valójában nem mondjuk Rihannához kell hasonlítani, hanem Chris Brownhoz vagy akár Frank Oceanhoz. Csak egyikükért sem őrülnek meg tinilányok/kora huszonéves lányok milliói ennyire, hiszen egyikük sem a bulvárban töltötte a mindennapjait már a gyerekkorától kezdve.

Ez főleg akkor egyértelmű, amikor rájöttem, hogy a számomra teljesen jellegtelen részleg az új lemezekről származik, ahol már nyoma sem volt Diplo, Skrillex meg a többi producer keze nyomának, csak a leghagyományosabb dolgoknak. Ez az egyik oldalról fantáziátlan, a másik oldalról viszont simán lehet, hogy egyszerűen arról van szó, hogy Justin Bieber ezt a vonalat szereti a legjobban.

Megőrülni azért nem őrült meg Bieber, a kötelező kommunikációt hozta a telt házat (és a műfajhoz méltón pár ájulást is) összehozó közönséggel is, azt pedig valószínűleg ő is tudta, hogy ennyi épp elég: se ő, se a zenekara, se a producerei nem engem akarnak elérni, hiszen még a TikTokot is több, mint egy éve töröltem a telefonomról.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

38,927KedvelőTetszik
3,059KövetőKövetés
3,460FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PROGRAMOK

LÁNGOLÓ PREMIEREK

DALMEGOSZTÁS

Lemezkritikák

Beszámolók