Hirdetés
Hirdetés

Downtempo nem csak elektronikával – Premieren az Obadu: Csimota 2 című EP-je + saját szavakkal

A Mana Mana Records a hazai downtempo legjobbjaitól jelentet meg aránylag nagy gyakorisággal kis- és nagylemezeket, jellemzően digitálisan, de időnként vinyl formátumban is. Az idei felhozatalból néhányról mi is hírt adtunk: Savages Y Suefo új remixalbuma után Savages szóló EP-jének örülhettünk, sőt, Kürtössy Nándor régóta futó másik projektjével, a Kovacs The Hunnal is kihozta Mirror World című új nagylemezét. Az izgalmas EP-k sora ezzel nem ért véget, a Doktorhokashi: Contrast című tizedik kiadványát a Remix verzió követte, egy hete pedig megjelent Grabosky (ő a legkülönbözőbb műfajú dalok sajátos átszerkesztéseivel, azaz úgynevezett edit-eivel lett ismert pár éve) Slo Mo Chan projektjének The Fog című EP-je.

A legújabb kiadvány pedig Vértes Ákos, alias Obadu négyszámos kislemeze, a Csimota 2. Ákos különböző magyar és román népzenei elemeket forgat be sajátos elektronikus szőtteseibe, amelyekhez a stabil, de folyékony alapokat gyakran hip hop és latin ritmusok biztosítják. A népzenei motívumok pedig nem sima bemintázások, ő maga játszik fel mindent kavallal, pásztorfurulyával és fuvolával.

A dalokkal kapcsolatban át is adjuk a szót Ákosnak:

A „Felem” egy barátom, Zámolyi Laura versének a feldolgozása. A vers melankolikus sejtelmes és egyszerre biztató. Ezt a hangulatot a zenében hallható fuvola és tabla együttese kíséri, amit mély basszusos monoton lábdob ritmus támaszt alá.

Maga a vers: „Úgy ahogy senkise… / Futnék a nap felé szememmel aranyat faragva. / Hagynék én mindent a hol nem volt fogasra akasztva. / Sejtelmes lombokkal csipkézett melegség lakatja. / Csend bezár végtelen szemem, ki vigyáz az utamra.”

„Móki”. Ezt a zenét akkor készítettem amikor egy egyetemi feladathoz az összes rólam készült képet és videót végig kellett néznem születésemtől huszonhárom éves koromig. Ezek között a felvételek között találtam a zenében is hallható hangfelvételt, amin egy verset mondok el két évesen. A zene elején be is bemutatkozom: „Vértes Ákos vagyok, nagy kettő vagyok, és nagy vagyok”. Ahogy végignéztem ezeket a képeket és videókat, eszembe jutott a gyerekkori énem, amit jólesett felidézni. Remélem ezzel a zenével nem csak én, hanem más is visszatud repülni pár gyerekkori emlékbe vagy csak érzésbe, amivel egy kicsit közelebb tud kerülni a számunkra már homályos életszakaszunkhoz. A zene dallamvilága és ritmusa egyszerre vidám és esetlen. A cím keletkezése a nevem becézéséből ered: Ákos-Áki-Máki-Móki.

A „Kuruki” egy játékos szám, amit egy rövid dallam variálása ihletett. A dallamvariánsokat különböző ritmusok kísérik, így az elején hallható beat-es hangzásból dancehall-ig jutunk, ami végül egy váltással a ritmusok és a dallamok egyvelegében cseng le.

„Siha”. Egy utalás az előző EP-n hallható népzenei feldolgozásokra, amivel jelezni akarom, hogy még nincs vége ennek a vonalnak. A zenében egy moldvai népdal részlete hallható. A dal mély szomorúságot fogalmaz meg, ugyanakkor a bú mellett a remény is megjelenik. A tördelt dob ritmus és a kavalon (furulya) előadott dallamok ezt a kétes érzést hivatottak megragadni és megfogalmazni.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

38,925KedvelőTetszik
3,060KövetőKövetés
3,520FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PROGRAMOK

LÁNGOLÓ PREMIEREK

DALMEGOSZTÁS

Lemezkritikák

Beszámolók