Hirdetés

Dead Can Dance – Within the Realm of a Dying Sun – Retrospektív

Ahogy erről nemrég hírt adtunk, 2022. május 8-án ismét Budapesten lép fel a Dead Can Dance. A koncertre jelenleg is zajló nyereményjátékunkban két páros belépőt sorsolunk ki a szervező Showtime Budapest jóvoltából. A játék december 22-én éjfélig tart. És hogy minél jobban meghozzuk a kedvet a részvételhez, a következő napokban felidézzük a zenekar pályafutásnak legfontosabb mérföldköveit.

Múltidéző sorozatunkban Lisa Gerrard és Brendan Perry rövid karriertörténete mellett már szóba került az akkor épp 33 éve megjelent második albuma, a Spleen and Ideal, amely egyértelmű mérföldkő volt a zenekar ma is ismert stílusának létrejöttében. Itt vesszük fel a történet fonalát.

A Within the Realm of a Dying Sun 1987. július 27-én jelent meg ugyancsak 4AD kiadónál. Ekkorra, Scott Rodger és James Pinker 1987-es távozása után a zenekart voltaképpen az akkor a magánéletben is egy párt alkotó Gerrard és Perry duója jelentette, rajtuk kívül pedig közel tucatnyi zenész közreműködött az albumon, leginkább vonós és fúvós hangszereken, hegedűn, brácsán, csellón, illetve jellemzően trombitán és harsonán. A felsorolásból látható, hogy ekkorra már igen messzire kerültünk a hagyományosnak mondható popzenei hangszereléstől. Erről a változásról akkoriban így beszéltek:

“Rájöttünk, hogy korábban korlátoztuk a zenei elképzeléseinket azzal, hogy gitár, basszusgitár és dobok köré építettük a dalokat. Ezek a hangszerek nem alkalmasak számos olyan dolog kifejezésére, amiket mi belül hallottunk.”

És hogy miket hallott a zenekar, annál jobb illusztráció nem is kell a Within the Realm of a Dying Sun anyagánál. Mai füllel is különleges élmény hallani ezt a lemezt, hiszen ez itt már minden ízében a Dead Can Dance kiforrott, rengeteg zenei világot ötvöző, összetéveszthetetlen világa, azt meg csak elképzelni lehet, milyen hatást gyakorolhatott a hallgatóra ez a nyolc dalt tartalmazó anyag megjelenése idején. Az Anywhere Out of the World kezdése markánsan előrevetíti a következő bő 38 perc túlvilági, látomásos hangulatát, nem lehet véletlen, hogy a legutóbbi turné állandó kezdődala is ez volt. Az utána következő hét tétel pedig egy komplett, gyönyörű ívű zenei utazás, mely úgy teremt semmi máshoz nem hasonlítható atmoszférát, hogy közben az egyes dalok mind-mind önálló karakterrel rendelkeznek.

A lemez első felében – vagy ha úgy tetszik, az A-oldalon – rendhagyó módon szinte csak Brendan Perry énekel, a már említett kezdődal mellett nagy pillanata még a Xavier, melyet egyébként a Paradise Lost is feldolgozott a 2002-ben megjelent Symbol of Life bónuszdalaként. Az alig több mint két perces, vészjósló Dawn of the Iconoclasttal kezdődő dalfüzért pedig teljes egészében Lisa Gerrard uralja vokálisan. A Cantara mai napig kihagyhatatlan a koncerteken, ami nem csoda, hiszen a zenekar mércéje szerint kimondott slágerdalt tisztelhetünk benne. Számomra azonban mégis a záró Persephone (The Gathering of Flowers) a csúcspont a Gerrard által énekelt dalok közül, illetve az lemez egészét tekintve is, mely az album legmélyebb, hidegrázós pillanatait hozza el a kicsivel egy perc után kezdődő vonós szólamokkal. Katartikus élmény végighallgatni 34 év távlatából is.

Az albumról a 4AD kiadó tulajdonosa, Ivo Watts-Russell később azt nyilatkozta, hogy szerinte ezen az albumon működött a legjobban a kémia Gerrard, Perry, és a zenekar három klasszikus lemezén – Spleen and Ideal, Within the Realm of a Dying Sun, The Serpent’s Egg – dolgozó producer, John Rivers között és hogy neki személy szerint valószínűleg ez a kedvenc Dead Can Dance-lemeze. Ki tudja, ha ő nem?

Mindenesetre nem lehet véletlen, hogy a tavalyelőtti életműturnén három dal – Anywhere Out of the World, Xavier, Cantara – is előkerült róla esténként. És nem leszünk meglepve, ha a jövő évi Europa – 2022 címet kapott sorozat koncertjein legalább ilyen súllyal kap majd helyet a repertoárban ez a klasszikus lemez.

Ahogy a cikk elején említettük, a Showtime Budapest jóvoltából karácsonyig két páros belépőt nyerhet a koncertre az, aki részt jelenleg is zajló nyereményjátékunkban, és segít nekünk egy kicsit a rendezvény promóciójában. Összesen két dolgot kérünk: válaszoljatok a játékban feltett kérdésekre, és osszátok meg ezt a cikket vagy a koncerthez kapcsolódó eseményt a Facebook-idővonalatokon! A játék december 22.-én éjfélig tart, a nyerteseket e-mailben értesítjük. A sorsolás után a beérkezett e-maileket, és a kapcsolódó adatokat töröljük az adatbázisból.

A Dead Can Dance legutóbbi budapesti koncertjéről itt írtunk.

További információk a koncerthez kapcsolódó internetes felületeken! A koncertre jegyek kaphatók az Eventim.hu oldalon és országszerte a Ticket Express jegyirodákban, valamint a zenekar hivatalos oldalán keresztül.

Szöveg: Kovács Attila

Hirdetés

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

Kommentek

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
1,000FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PROGRAMOK

Hirdetés

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Programok

Lemezkritikák

Beszámolók

Audiópartnerünk