Hirdetés

Csak a lényeg maradhat – 20 éves a U2 All That You Can’t Leave Behind című lemeze

20 évvel ezelőtt jelent meg a U2 tizedik lemeze, az All That You Can’t Leave Behind, ami fontos mérföldkő volt ez a zenekar történetében. A zenei pályán eltöltött harmadik évtizedük nyitánya és egyben sok szempontból a gyökereikhez történő visszatérés. Ugyanakkor ez már az a pont volt, ahol a U2-t joggal a legnagyobb élő zenekarok között tartották számon és lássuk be, Bonoék is pont így tekintettek önmagukra. A lemez mind kritikailag mind kereskedelmileg jól működött, sokan egyenesen a The Joshua Tree és az Achtung Baby szintjén lévő klasszikusként kezelik a mai napig. És bár ez a cím talán nem egészen megérdemelt, 20 év távlatából elmondható, hogy ez volt az utolsó olyan U2-lemez, ami teljesen átitatta az aktuális popkultúrát, rádiókat, zenecsatornákat, slágerlistákat és stadionokat.

Az album címe mindent elárul. Az együttes célja és koncepciója a sallangok hátrahagyása volt, kizárólag a U2-esszencia megtartása mellett. A sallangok ebben az esetben a 90-es évek néhol zsákutcába torkolló kísérletei voltak. A Zooropa és Pop lemezek se a rajongóknál se a kritikusoknál nem találtak lelkes fogadtatásra és érdekes módon később maga a zenekar is ignorálni próbálta a diszkográfia ezen szakaszát. Az elektronikuszenei elhajlások és főleg a bizarr koncertdíszletek után Bono és társai vissza akartak térni a 80-as évek végén általuk tökéletesített csillogó arénarock-hangzáshoz.

Rögtön le is szögezhetjü: ez sikerült. Érdemes volt mindent hátrahagyni? Talán nem. A Zooropa-t és a Pop-ot övező kritikus konszenzus ellenére ezek a lemezek az elrontott kísérletekkel együtt is sokszor érdekesek és izgalmasak voltak és méltatlanul vannak háttérbe szorítva a mai napig. Az együttes 2000-ben hibátlanul újradefiniálta a saját esszenciáját, mindazt, ami összetéveszthetetlenül U2-vá teszi a U2-t. Ám az vadhajtások kigyomlálásával egyúttal elvesztették azt, ami izgalmassá tette őket. Csak az maradt, amit nem lehetett hátra hagyni: letisztult, tökeletesen megszerkeztett és előadott stadion rock, mindenféle kockázat és őrület nélkül. Az All That You Can’t Leave Behind egy olyan együttes munkája, akik teljesen tisztában vannak azzal mire képesek, mit vár tőlük a közönség, mik az erősségeik és mik a határaik.

Viszont ami megmaradt, az többnyire nehezen kifogásolható. A lemez első kislemeze rögtön az utóbbi 20 év talán legfontosabb U2 dala: a Beautiful Day életigenlő kirohanása egyszerre maximálisan működőképes rádióban és koncerteken és töretlenül játsszák azóta is mindenhol. Ami óriási teljesítmény volt már 20 éve is az az, hogy az album további három univerzálisan sikeres kislemezt is kitermelt, így a korong még egy évig töretlen promócióval zakatolhatott mindenhol. A Michael Hutchence által inspirált, gospel-ízű Stuck In A Moment You Can’t Get Out Of pont annyira érzelmes és felemelő, mint amennyire az Elevation pörgős és táncolható. Való igaz, hogy 5 évvel korábban mindkét dalt potenciálisan elronthatta volna a zenekar túlgondolt vagy feleslegesen bonyolult stúdiótrükkökkel. A Walk On az album kvintesszenciája és egyben minden U2-dal mintapéldája. Bono néha megtörő, de mindig sodróan érzelmes vokáljai pontos egyensúlyban állnak a zenekar monumentális zenei alapjaival. The Edge gitárjai folyamatosan olyan tisztán és precízen szólnak, mintha mindent egy kanyonban játszana napfelkeltével a háttérben, Larry Mullen és Adam Clayton ugyanennyire megbízhatóan nyújtják a tőlük elvárható mestermunkát.

És a lemez pont emiatt bicsaklik meg talán. Mindenki pont azt nyújtja, amit a hallgató elvár. Az album legelejére pozícionált négy kislemezdal után nem igazán ér már minket meglepetés. A Walk On kikristályosított rockja visszaköszön legalább két dalban (Kite, When I Look At The World), mindkét dal kifogástalan, de mégis már kitaposott úton járnak, így nem hagynak olyan mély nyomot. Van itt néhány megkérdőjelezhető szerzemény is, a Wild Honey émelyítő adult contemporary country elegye furcsán kilóg a lemez homogén hangzásából, a Peace On Earth pedig belefullad Bono világmegváltó közhelyeibe. A lemez felett bábáskodó Brian Eno ambient és elektronikus bűvészkedése érezhetően tudatosan vissza volt fogva itt, de a New York cím dal izgága sercegése egyértelműen az ő érdeme és egyben a lemez egyik legizgalmasabb pillanata is. További fénypont a bluesos hangulatú, nyugodtan hömpölygő In A Little While is, amely jó példa arra, hogy az együttes letisztultságra való törekvése többnyire jót tett a daloknak. Érdekes módon a korszak talán legjobb felvétele az albummal egyidőben de attól függetlenül megjelentetett, a The Million Dollar Hotel filmzenéjére készített The Ground Beneath Her Feet, mely eddig csak egyes régiók bónusz dalaként szerepelt az albumon, de az idei jubileumi kiadáson is ez zárja a korongot.

Az All That You Can’t Leave Behind mindenképpen egy fontos U2-lemez és egyike a legjobbjaiknak. Az a fajta lemez, aminek paradox módon az egyetlen hibája a hibátlansága. Azonban két évtizednyi kreatív dicsőség után (és mint 2020-ban tudjuk, további két évtizednyi hasonló sikerek előtt) egy együttest nehéz azért elítélni mert kockázatok helyett a biztonságot választja. Az All That you Can’t Leave Behind egy patinás, letisztult lemez egy önmagával tisztában lévő zenekartól. Talán hiányzik a bőröndjükből néhány tévedésből elhajított kincs és kacat, de amit megtartottak erre az útra az valóban szükséges és értékes.

Kommentek

Dal a a folyamatos hiányérzetről – Premieren a Bulbs új videója

A klipet közvetlenül a tavaszi karantén előtt forgatták, így egy érdekes mementója lett a maszknélküli életünknek.

Aki keres az talál- zenei relikviákat nyerhetsz a Vatera és a Lángoló közös játékán

(x) Szerdán indul a Vaterával közös kincskereső játékunk, amelyen két napon keresztül, naponta többször rejtünk el ajándékokat az online piactéren.
35,017KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
705FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Túl késő – Premieren a Bälbor új klipje

Novemberben mutatkozik be a Bälbor, a Zoom és Kávészünet zenekarokból ismerhető Boros Bálint legújabb projektje.

Szűretlen búzát vagy egy cseh barnát – Premieren a TULPA új dala

Hamarosan jön az underground szupergroup első EP-je.
00:37:45

STEREOCHROME Episode 01 // G. Szabó Hunor – Indul a Lángoló és a Compact Tv közös sorozata

Dalok szólóban és éjszakába nyúló beszélgetések nem csak zenéről, fekete-fehérben.

Apró vagy óriási elmezavarok – Premieren a Noisesculptor új dala

Ordinary Mind Disorders címmel jött egy dupla CD-nyi ambientesebb anyag.

„Űrkorszaki techno” – Jön a Liquid Limbs Hydro-Gixer lemeze vinylen, itt egy dal róla

A miskolci trió a magyar techno/acid-house úttörőjének számított.

DALMEGOSZTÁS

Programok

Lemezkritikák

A legjobb dolog, ami 2020-ban a zenében történt – Az új AC/DC-lemezről

A Power Up nem tökéletes, de így is büszkék lehetnek rá a tagok.

Meglepően színes – Meghallgattuk az új Fates Warning-lemezt

Amikor sok a szar dolog az ember körül, amikor a világ összeomlani látszik. akkor jön ez a lemez.

Színtiszta művészet – Meghallgattuk az új Enslaved-lemezt

Minden Enslaved lemez a legnemesebb értelemben vett művészetről szól, ez is.

Popmetálos kataklizma, kis földtörténeti tanulmánnyal – Meghallgattunk négy metállemezt

Megkritizáltuk gyorsan a Heathen, az Amaranthe (képünkön), a The Ocean és a Kataklysm lemezeit.

Mindent akar – Greg Puciato szólólemezéről

Alapos elemzés a Dillinger Escape Plan volt frontemberének szólólemezéről.

Beszámolók

Zenés tábor a hegyen – Ilyen volt a vírus szülte Fekete Zaj Fesztivál

  Baromi jól indult ez az év vagy legalábbis elég jónak nézett ki koncertfelhozatalban. Még februárban is azon lamentáltunk Fekő kollégával, hogy milyen durva lesz...

Egy hallásplasztikai sebész naplója – Ilyen volt a Swansról szóló dokumentumfilm

Ha már dokumentumfilmről van szó, hadd kezdjem két személyes élménnyel. 1986-87 körül találkoztam először a Swans-szal, egy agyonmásolt kazettán, amit egy régi cimborám mutatott meg...

Mély férfibánat a magas elefántcsonttoronyból – Leprous, Klone @ Dürer Kert, 2020.II.19.

A Leprous-szel a tavalyi Pitfalls lemez miatt ismerkedtem meg közelebbről. Tudtam róluk azelőtt is persze, de a kiállás, a műfajmegjelölés, a kritikai visszhang és...

Ria-Ria-Eufória – Five Finger Death Punch, Megadeth @ Papp László Sportaréna

  Az avokádó (Persea americana) a babérfélék (Lauraceae) családjába tartozó, örökzöld, alacsonyan elágazó, terebélyes ágrendszerű, 10–20 méter magas fa. Fehérjében és olajokban dús termése 2016-ban a Kárpát-medencében önkéntelenül...
Audiópartnerünk

Baromi nehéz munka, de megéri újra színezni a régi felvételeket?

A 6:3 meccs egy másodperce egy ember egy napi munkája. Közben amerikai történészek szerint a mesterséges intelligenciával színezett Youtube-felvételek történelemhamisításra alkalmasak.

Dal a a folyamatos hiányérzetről – Premieren a Bulbs új videója

A klipet közvetlenül a tavaszi karantén előtt forgatták, így egy érdekes mementója lett a maszknélküli életünknek.

Wanted Podcast #20 // Dezső András és a Magyar kóla

Dezső András a hvg.hu munkatársa Magyarország egyik legismertebb oknyomozó újságírója.

Aki keres az talál- zenei relikviákat nyerhetsz a Vatera és a Lángoló közös játékán

(x) Szerdán indul a Vaterával közös kincskereső játékunk, amelyen két napon keresztül, naponta többször rejtünk el ajándékokat az online piactéren.