Hirdetés
Hirdetés

Magánrepülő, Gucci, nők – Erre költötték a sztárok a Covid-támogatást

A világjárvány sok zenész életét tette nehezebbé. Miután az országok gyakorlatilag mindegyikében leálltak az élő fellépések, a zeneiparban dolgozók egyik legbiztosabb és legjelentősebb bevételi forrása veszett oda. Nem csak a zenészek és az előadóművészek, de a háttérben dolgozók is nehéz helyzetbe kerültek, a kormányok, alapítványok és különböző szervezetek pedig több éven keresztül próbáltak ezen a helyzeten enyhíteni.

Hirdetés

Azonban a Business Insider cikke szerint voltak olyan előadók, akiknek sikerült ebből is hasznot húzni. 

Azt szögezzük le az elején, hogy a zeneipart valóban annyira nagy csapás érte, amit még most sem teljesen hevert ki, és valóban világszerte nagyon sok olyan ember küzdött a fennmaradásért, akiknek szó szerint a túlélést jelentették azok a programok, amelyek különböző financiális alapokat biztosítottak számukra. Az, hogy ezzel néhány jelentős név visszaélt, vagy éppen szándékosan úgy használta fel, ahogy – ha más nem, a jóízlés miatt – nem tehetett volna meg, azt rendkívül fontos feltárni, és válaszokat keresni. 

Az érintett előadók között szerepel az Alice in Chains, Marshmello, Chris Brown vagy Lil Wayne is. A szakértők szerint a feltárt bizonyítékok minimum gyanúsak, de majd a bíróságnak kell eldönteni, hogy valóban visszaéltek-e a törvénnyel, vagy kiskaput találták a neves zenészek ügyvédei, és bár jogilag nem büntethetőek, szimplán csak morálisan ítélhetőek el. Mindenesetre ezek az alapok az eredeti célok szerint nem az egyébként is gazdag sztárok luxuséletkörülményeik fenntartásának céljával születtek, hanem a rászoruló munkavállalók megsegítésére. 

A metálszíntér sem maradt ki

Az egyik legsúlyosabb morális vád az Alice in Chains zenekart érte.

Ők összesen 4,1 millió dollárból 3,4 milliót költöttek a saját bérükre.

Jerry Cantrell és Sean Kinney 1,4-1,4 millió dollárt kapott, míg Mike Inez 682 ezer dollárt tett zsebre. Mindezt úgy, hogy nagyjából egy hónappal azelőtt, hogy jelentkeztek volna a támogatásra, 48 millió dollár bevételt könyveltek el a kiadási jogok eladásából. Ennek ellenére jelentkezésükben azt írták, hogy az összeg “szükséges”. A velük dolgozó személyzet néhány százezer dolláron osztozott. Ennek a sztorinak a legszomorúbb aspektusa, hogy ekkor történt az is, hogy Scott Dachroeden, a velük dolgozó gitártechnikust és turnéfotóst 2022-ben rákkal diagnosztizálták. A zenekar, (mint kiderült nem fizetett egészségbiztosítást a velük dolgozók után), a diagnózis után egy GoFundMe linket osztott meg a Twitteren. A bejegyzésben az állt, hogy a zenekar a színfalak mögött segített Dachroedennek, de közeli források szerint pénzbeli felajánlást nem, csak néhány segélyszervezet elérhetőségét kapta meg a férfi és a családja. Dachroeden nem sokkal később meghalt. A zenekart kereste a Business Insider, de nem reagáltak a megkeresésre.

De kapott a Shinedown is, akik a megítélt 8,3 millió dollárból 2,5 millió dollárt és további több százezer dollárt osztottak szét maguk között, míg a 15 fős turnécsapatuk összesen 650 ezer dolláron osztozkodott. 

Alapvető szükségletek: magánrepülő, luxusszálloda, Gucci cuccok

Sok zenész küzdött a pandémia alatt, Lil Wayne nem tartozott közéjük. Abban az időszakban adta el lemezkiadója jogait 100 millió dollárért, Donald Trump egyik utolsó rendelkezéseként kegyelmet adott neki a fegyerbirtoklása miatt, és 8,9 millió dollárt kapott egy pandémiás segélyalapból. És hogy ezt mire költötte?

Luxusszállodákra, dizájner ruhákra, és magánrepülős utakra.

Nem lehet mondani, hogy ne gondolt volna másokra, az adófizetőktől származó segélyből a lemezkiadója más szerzőinek is vásárolt Gucci és Balenciaga ruhákat is, és ebből a pénzből fedezte különböző, nem tudni, hogy vele milyen kapcsolatban álló nők szállodai költségét is. 

Testfestéses nők, és elhúzódó klipforgatás

Chris Brown tízmillió dollárt kapott a koncertjei költségei fedezetére, ebből 5,1 millió dollárt személyesen ő tett zsebre, és összesen egy koncertet tartott. Elszámolt még 80 ezer dollárt a születésnapi partijára. 29 ezer dollárt számlázott ki tulajdonképpen az adófizetőknek testfestékes nőkre, vizipipára, asztalszervízre, és ebből fedezték a bérelt kanapékon keletkezett károkat is. Az egyik számla pedig egy mexikói luxusnyaralásról szól, ami a magyarázat szerint tulajdonképpen csak nyaralásnak tűnik, mert valójában egy hónapig tartott a klipfelvétel. A támogatásból 179 ezer dollár hírességek kosármeccsére ment el, amit a Youtube-on közvetítettek. 

Marshmello fizetése

Marshmello 9,9 millió dollárt kapott, ő nem is részletezte a költségeket, egyszerűen az egészet kifizette magának bérként, hiszen a szabályok értelmezése szerint ezt megtehette, ha az összeg nem volt magasabb, mint a 2019-es bevételei. Mivel 2019-ben ennél többet keresett, így a szabály szerint megtehette, hogy az egészet zsebre teszi. Ezzel több pénzt kapott, mint bármelyik másik zenész az alapból. Összehasonlításképpen Steve Aoki cége 2,4 millió dollárt fordított bérköltségekre, amelyből Aoki 1,9 millió dollárt kapott, ami persze szintén nem kevés. 

A fent említett összegek egyébként a Shuttered Venue Operators Grant nevű programból származtak. Az erről szóló, Trump által 2020-ban aláírt törvény a független helyszínek és művészeti csoportok számára szolgál segítséggel a világjárvány idején, azonban a Business Insider cikke alapján több előadó is visszaélt a lehetőségekkel.

Az egészre úgy derült fény, hogy az FBI elkezdte vizsgálni a Paycheck Protection Program és a Economic Injury Disaster Loans részére benyújtott számlákat, amelyekkel a feltételezések szerint akár 200 milliárd dollárt is elkölthettek hamis követelésekre, a veszteségek pedig, amelyek hamis munkanélküli-segély-igényekkel párosulnak, az FBI szerint a történelem legnagyobb csalásának felelnek meg. Ide tartoznak a sztárok visszaélései is. 

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

39,155KedvelőTetszik
3,112KövetőKövetés
5,240FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PROGRAMOK

LÁNGOLÓ PREMIEREK

DALMEGOSZTÁS

Lemezkritikák

Beszámolók