Hirdetés
Hirdetés

A vállalatok egy részét érdeklik a fogyasztók

Idén is ellátogattunk a világ legnagyobb elektronikai show-jára, hogy megtudjuk, egészen pontosan merre halad a világ. Az egyértelművé vált, hogy a bolygó másik feléről nézve az itthon is népszerű “mind meghalunk” nem létező forgatókönyv, és most lehet azt mondani, hogy mégis mi mást mondanának azok a nagyvállalatok, amelyek el akarnak adni bármit, de ha távolabbról nézzük, akkor is paradigmaváltás történt, és ez jó hír mindannyiunk számára.

Az idei CES-en nyilvánvalóan a mesterséges intelligencia került fókuszba, ami nem meglepő, néhány évig még bizonyára ez is marad a legforróbb téma, de valami megváltozott, nézzük is meg, hogy mi.

Pénzt nem csak hülyeséggel lehet keresni

Aki a fogyasztói társadalomban csalódott vagy utálja azt, az még persze szkeptikus lesz, de a helyzet az, hogy ahogyan már tavaly is elkezdtük fejtegetni, úgy egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy az, ami évekkel ezelőtt még csak kevés ember vesszőparipája volt, de a legtöbben csak otthon puffogtak miatta, az mostanra akkora világméretű mozgalommá nőtte ki magát, hogy annak nyoma van. A nagy cégek már nem akarják megmondani, hogy mit szeretnének az emberek, hanem elkezdtek figyelni a vásárlóik visszajelzésére, és azok, akik továbbra is világszinten vezetők szeretnének maradni, megfordították a kérdést. A fő kérdés nem az, hogy mit tudunk fejleszteni, és azt hogyan nyomjuk le az emberek torkán, hanem az, hogy mit akarnak a vásárlók, és azt milyen gyorsan tudjuk lefejleszteni. És ezt látni kifejezetten üdítő változás. Ahogyan az is igaz, hogy egyre több vállalat gondolja úgy, hogy lehet üzletet alapozni arra is, ami egyébként jó célokat szolgál.

Ha tetszik ha nem, az új generáció egy csomó mindenben tudatosabb mint az előző. A pénzükkel szavaznak a fogyasztói társadalomban, és ez jó, mert a fogékonyabb többi generáció is már meg meri tenni ugyanezt. Ha egy márka értékrendje nem szimpatikus, mert mondjuk tesznek a környezetvédelemre, nem érdeklik őket a társadalmi kérdések, akkor majd olyan márkát támogatnak, amelyek ugyanazon értékek mellett állnak ki, mint ők.

Itt jön képbe a technológia

A fenntarthatóság egy olyan fogalom, amivel régóta dobálóznak a cégek, de sokáig csak egy üres hívószó volt. És ez változott meg véglegesen az idei CES-en. A fogyasztói üzletágnál egyre több helyen nem az lett a fő mondás, hogy miben újabb egy-egy termék mint a tavalyi, hanem hogy milyen új szolgáltatásokat rendeltek hozzá, vagy mit tesznek azért, hogy a világ tényleg jobb hely legyen, vagy a kettő együtt. És hogy a L’oreal elad-e attól több sminkterméket vagy arckrémet, mert már lehet kapni a Hapta-t, az eszközt, amivel azok is tudnak sminkelni, akiknek a kezük finommotoros mozgása betegség vagy sérülés miatt nem működik biztosan? Hogy a Bosch megbízhatóbb szereplője lesz-e az autóiparnak mert kifejlesztettek egy kamerát, amelyet kifejezetten iskolákba szánnak, hogy felismerje a fegyvereket? Vagy hogy a Samsung több terméket-e ad el, ha azok úgy tudnak együttműködni, hogy kevesebbet fogyasztanak plusz több idő jut a pihenésre vagy a háztartási feladatoknál jóval kellemesebb programokra? Ez a jövő zenéje, de az egyértelmű, hogy a változás elkezdődött, és az is, hogy sokkal szimpatikusabbá teszi azokat a vállalatokat, amelyek ebbe az irányba mozdulnak el, mint azok, akik továbbra is a termékeik évenkénti cseréjét sürgetik.

A mesterséges intelligencia nélkül ez nem menne

A dologhoz az is hozzátartozik, hogy az előbb említett szemléletváltás nem jelenti azt, hogy az innováció elmaradna, sőt. Engem tavaly lenyűgözött, hogy a mosógép is szoftverfrissítést kap, és ezzel együtt jönnek az új programlehetőségek, de jól látszik, hogy a megújulás már nem a konkrét új eszköz vásárlását jelenti. A CES pedig idén már egyértelműen arról szólt, hogyan lehet mindenbe beépíteni a mesterséges intelligenciát, hogy az legyűrűzzön a hétköznapi emberek szintjére. Persze, eddig is izgalmas volt, hogy a mesterséges intelligencia mennyire jó képeket csinál, vagy hogy hol tartanak az autókba épített szenzorok, de azért ha belenézel egy távcsőbe, és az megmondja, hogy milyen madarat látsz, az tényleg mindent megváltoztat. Ahogyan az is, hogy az okos vécé is nevetségesnek tűnt eddig, de ha az egészséged elemzéséhez hozzáaad az óráddal, a speciális szobamérlegeddel esetleg a cipőddel vagy a matracoddal egyetemben, és jóval előre jelzi, hogy érdemes orvoshoz menned, az szó szerint változást hoz az életedbe. De már az is kézzel fogható a Smart Things alkalmazásod összehangolja az okoseszközeid működését és a napi rutinjaidat úgy, hogy annak az a vége, hogy jóval kevesebb energiát fogyasztasz. Hogy a mesterséges intelligencia menti-e meg a világot, és elhozza-e a világbékét az nyilvánvalóan nem egy életszerű kérdés, azonban évről-évre jobban látszik, hogy lehet tőle félni, egyértelműen kell szabályozni, de a nap végén minden algoritmus olyan, amilyenre mi emberek írjuk, és ahogyan mi emberek használjuk. Persze lehet rosszra, fogják is rosszra, és lesznek teljesen értelmetlen hülyeségek is a piacon, de közben olyan lehetőséget kapott vele a világ a kezébe, amit még mindig csak kapizsgálunk.

Nagyjából olyan változás ez az emberek életében, mint az autó vagy az áram, és azzal, hogy a nagy cégek egymást lökdösve szeretnék megmutatni mennyire figyelnek arra, hogy mi a fontos a felhasználóknak, tényleg eljött az idő, hogy a fejlesztéseket is abba az irányba tereljük, ami valóban a mi, a világ és a Föld érdekeit szolgálják, és ez a következő néhány évet iszonyúan izgalmassá teszi.

A rovat támogatója a Samsung

Advertisement
38,935KedvelőTetszik
3,061KövetőKövetés
3,670FeliratkozóFeliratkozás

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Audiópartnerünk

Friss Lángoló