Umagban, a Bridge konferencia egyik legizgalmasabb panelbeszélgetése szólt arról, hogyan tudnak a fesztiválok úgy fenntarthatóak lenni, hogy az ne jelentse azt, hogy a látogatóknak le kellene mondani bármilyen kényelmi funkcióról. A beszélgetés után Claire O’Neillel, a Greener Future társalapítójával beszélgettünk, akinek eltökélt szándéka, hogy bebizonyítsa, hogy a zeneipar anélkül is szárnyalni tud, hogy a környezetet szennyezné.
A LÁNGOLÓ NYÁR rovat támogatója a SAMSUNG
Mikor fenntartható fesztiválokról esik szó, a legtöbbeknek a visszaváltható poharak jutnak elsőként eszébe, de valóban ez az egyik leghatékonyabb megoldás?
Ha működik, akkor igen. Nagyon sok tanulmányt végeztünk a témában, és az Egyesült Királyság fesztiváljain az az eredmény jött ki, hogy nagyjából tizenhatszor kell újrahasználni egy poharat, hogy szén-dioxid és műanyagszennyezés szempontjából jobb legyen mint az egyszerhasználatos pohár. Vagyis minél többször használod, annál hatékonyabban csükkentheted a műanyagszennyezési hatást, de de sok a veszteség, törik, ha úgy használjuk, mintha egyszerhasználatos lenne, akkor valóban inkább árt a használat, mert ezek előállítása jobban terheli a környezetet mint az egyszerhasználatos eszközöké. A lényeg azon áll vagy bukik, hogy valóban újrahasználatos-e a pohár.
Helyszínek, fesztiválok olyan büszkén beszélnek a fenntarthatósági törekvéseikről, mint egy menő headlinerről, akit sikerült elhozni. Ha azt mondjuk, hogy a környezetvédelemi törekvések az új rocksztárság akkor szerinted mik voltak a legfontosabb mérföldkövek a pályafutásában?
Ha a környezetvédelemi törekvések legnagyobb sztárjain gondolkodom, akkor szerintem azok a növényi alapú menük, és minden olyan esemény, ami száz százalékban növényi alapúvá válik vagy elindul ezen az úton, epikus rocksztár. Nem csak csökkentik ezek a törekvések a szén-dioxid kibocsátást, de vissza is adnak a természetnek. jelenleg a mezőgazdasági területeink nagyjából 70-75 százalékát álattenyésztésre használjuk, növényeink és megtermelt mezőgazdasági javaink jelentős részét az állatokkal etetjük meg, hogy mi egy csökkenő hozamú rendszerben táplálkozzunk.
Mikor egy eseményen hús-, hal- és tejtermékek is vannak, akkor az élelmiszerbiztonság szempontjából kockázatot jelent a baktériumok miatt. Míg növényi alapú élelmiszerekkel dolgozni kevésbé kockázatos, a megmaradó élelmiszer könnyebben adományozható, vagy éppen egyszerűen komposztálható.
A másik rocksztár a közösségi közlekedés, ugyanis ez szintén meglehetősen megterheli a környezetet. Nagyon menők azok a megoldások, ahol az odaút már a buli része, és ez lehet bérelt vonat vagy távolsági busz. Főleg, ahol odafigyelnek a fesztiválozók kényelmére, és a közös út azt is jelenti, hogy utána a nagy csomagokkal is könnyen, kényelmesen és környezetbarát módon tudnak eljutni a kempingbe.
Ami pedig szerintem szintén rocksztár dolog, az a fesztiválok energiaellátásának javulása. Tény, hogy a fesztiválipar nagy részét férfiak vezetik, akik szeretik a nagy játékokat, például a nagy dízelmotoros generátorokat. De egyre több fesztivál választ olyan helyszínt, ami rá tud kapcsolódani a helyi hálózatra, és nem kell generátorokat meg dízelt szállítani, vagy lehet egyszerre több akkumulátort üzemeltetni, ami csendes, nem nyomja el a hangrendszert, nincs légszennyezés miatta a helyszínen, és ha megújuló energiával töltöd, akkor lényegében zéró kibocsátású.
A szelektív hulladékgyűjtés és hulladékgazdálkodás is kedvelt téma, de mit jelent valójában a fesztiválok életében ezen túl a fenntarthatóság?
Minden olyan lépés, amivel egy zöldebb jövőért dolgozunk az energia, szállítás, víz, higiénia, kommunikáció és viselkedésváltozás, egyenlőség, sokszínűség és befogadás, hozzáférhetőség, beszerzés, azaz hogyan és mit vásárolsz, és kitől, valamint a szponzorációk és partnerségek területén is.
Az emberek segítenek, mert a hulladék látható, de nem az az elsődleges cél, hogy a látogatókra toljuk a hulladékgazdálkodás témáját. Szén-dioxid-kibocsátás szempontjából a tényleges legangyobb hatás a már említett szállítással és élelmiszerlánccal lehet elérni, de legalább ennyire fontos figyelembe venni a szennyvíz kérdését, vagy a biológiai diverzitás védelmét is, és még sorolhatnám. Egy-egy fesztiválon a szervezők gyakorlatilag új kisvárosokat építenek új infrastruktúrával, és lehetőségük van olyan rendszereket bevezetni, tesztelni, ami akár megmutathatja azt is, hogyan tudna működni a vízkörforgás egy kisvárosban olyan módszerekkel, ami nem kerül iszonyatos pénzekbe, és nem igényli teljesen új infrastruktúra kiépítését.
Vannak olyan fesztiválok, amelykel a zuhanyzók vizeit szűrték napelemes rendszerekkel, hogy újra ivóvíz minőségű vizet kapjanak, és rengeteg hasonló megoldás van, ami például a vízhasználatot gazdaságossá teszi alacsony költségvetésből, megújuló energiaforrásokkal, fenntartható módon. Tavaly évek óta nem tapaaztalt aszály volt az Egyesült Királyságban, a fesztiválok megküzdöttek, de megoldották a vízellátás kérdését, míg néhány város sokkal jobban megszenvedett vele. Ez a tény is megerősített minket, hogy sokkal hatékonyabb megoldások kellenek, jobban kell gazdálkodnia az emberiségnek a vízzel, és nem lehet tovább pazarolni.
Szerinted mennyire tudja megváltoztatni az emberek gondolkodását, ha egy hetet egy ilyen fenntartható ideiglenes kisvárosban élnek?
A saját személyes példámat tudom hozni, 16-17 éves voltam, amikor az Egyesült Királyságban belekóstoltam a teljesen önszerveződő titkos bulikba. Kaptál egy telefonszámot, felhívtad, és ott megmondták, hogy mikor hova kell menni, és az volt a cél, hogy hamarabb érj oda, mint a rendőrség. Buliztunk az erdőben, nem voltak szervezők és látogatók, mindenki egyenlő volt. Ott láttam először napelemes hangrendszereket, emberek készítettek bio és vegén ételeket, és árulták, nem hagytunk szemetet, komposztáltak, háborúellenes aktivisták, állatjogi aktivisták beszélgettek fiatalokkal, és ez teljesen más volt, mint az a kisváros, ahol felnőttem. Aztán elmentem a Boom fesztiválra, a Glastonbury-re, és egyre többet láttam, hogy úgy is jól lehet érezni magad, hogy közben nem ártasz a természetnek. Távol a villanykapcsolótól, az ágyamtól, a hűtőtől, nagyon tudatossá váltam a saját szükségleteimmel kapcsolatban, a természetnek való kitettségben, de abban is, hogy van másfajta cselekvési mód is. De ebben az időben kezdett a Live Nation fesztiválokat vásárolni, egyre több lett a zenei esemény, de a többség más megközelítésben rendezte ezeket, én pedig a küldetésemmé tettem, hogy megpróbáljam ezt a hippi ellenkultúrát a mainstreambe. Most a telefonjainkba bújva kicsit elvesztettük önmagunkkal és másokkal a kapcsolatainkat a telefonjainkba bújva, felörlődtek a közösségi terek, események és értékek. De egy fesztiválon kikerülsz a nagyvárosból, látod az embereket, a szemükbe tudsz nézni, kapcsolódsz, kinyílsz, kibújsz a buborékodból, kinyílik a szíved és az érzékeid, éppen ezért ez a legjobb idő, hogy új, jobb dolgokat mutassunk neked környezetvédelem terén, vagy éppen abban, hogy ez az elszigeteltség, szorongás, egymás ellen hangolás nem szükségszerű.
A fesztiválok mellett a turnészektor kibocsátása is jelentős, a Coldplay megmutatta, hogyan is lehet ezt, de mennyire lehet a kisebb zenekarok számára élhető ez, mit tudnak ők tenni?
Fantasztikus kezdeményezések vannak arénazenekari szinten, de ez nagyjából olyan, mintha öreg kutyáknak tanítanánk új trükköket. Kisebb klubbok szintjén viszont az a félelmem, hogy a kezdő zenekarok a múlt rossz beidegződéseire gondolják azt, hogy ezt kell nekik is folytatni. Ehelyett arra van szükség, hogy felvállják a fenntartható turnézás iránti elkötelkezettségüket, és ez még az előnyükre is válhat. Érdemes szétnézni az európai fesztiválok, koncerthelyszínek között, vagy az országon belül, és megtervezni, hogy mi lenne az ideális útvonal, hogy akár vonattal is odaérj, aztán megkeresheted a helyeket, és mindenképpen mondd el a tervet, hogy ez azt jelenti, hogy nem kell teherautó, kevesebb autó kell, minimalizálhatóak a megtett kilométerek. Ezek a helyszínek és fesztiválok most olyan előadókat keresnek, akik érdekesek, akik megmutatják, hogy a fesztiválok környezetvédelmi törekvései jók, egy ilyen sztori beilleszthető a kommunikációba, és a végén a nagy elszámolásba, hogy mennyi kibocsátást takarítottak meg. Ehhez még hozzájön a növényi alapú étrend, és az egész turné már a kisebb zenekaroknak is nem csak fenntarhatóbb lesz, de nagyon izgalmas plusz sztorit ad az egészhez, amivel sok ember és szervező tud rezonálni.
Mikor zenei fesztiválok, produkciók fenntarthatóságáról esik szó, a legtöbbször arról beszélünk, hogyan lehet minimalizálni a károkat. Biztos, hogy ez a helyes irány, nem inkább az, hogyan adhatunk még pluszban értéket hozzá?
Az a szép ebben, hogy mikor fesztivált szervezel, zenekart alapítasz, az életed teszed bele valami létrehozásába, amiről úgy gondolod, hogy jobb hellyé teszi a világot. Lehet, hogy van egy olyan kiváltságod, hogy van egy szórakozóhelyed, megkapsz a nyáron egy földterületet, de az igazi cél nem az, hogy ott kimerítsd a helyi ökoszisztémát, sokkal inkább az, jobbá tedd azt, ami segíti az álmaid megvalósítását. És ezek nem nagy dolgok, méhkas a tetőn, a fesztivál területének rendezése. Megint a Boom fesztivállal jövök, de ők azt mondták, hogy a 40 ezer látogató energiáját arra használják, hogy a helyszínt javítsák. Alapvetően ez egy nagyon száraz területe Portugáliának, de a fesztivál képes javítani a föld minőségét azzal, hogy komposztálnak, gondoskodnak arról, hogy a víz és a szennyvíz se vesszen el, hanem újrahasznosuljon. A befolyt pénzből őshonos fákat ültetnek olyan módon, ami hasznos az ökoszisztéma számára, és amit a látogatók maradék élelmiszere és szennyvize táplál. Nagyon sok módon lehetünk pozitív hatással a környezetben, hiszen csak az utóbbi évtizedekben szakadtunk el ennyire tőle. Őszintén hiszem, hogy ahogyan gyógyítjuk a tereket, amelyben élünk, úgy gyógyulunk mi is, és ebben az a jó, hogy rengeteg módja van annak, hogy bárki csatlakozzon. Ha a pszichológiailag és mentálisan rosszul vagyunk, elszakadtunk és elszigetelten élünk, akkor hogyan fogunk gondoskodni bármiről, ami körülöttünk van? Ha gondoskodunk magunkról, a körülöttünk lévő életről, akkor az egy olyan helyzet, aminek minden aspektusa nyerő. Egy kicsit kisiklottunk, de hiszem, hogy ha visszatérünk a helyes útra, akkor rendben leszünk.
Ezt kifejezetten jó hallani a “mind meghalunk” jövőképek mellett.
Oké, mind meghalunk egyszer, de addig még rengeteget szórakozhatunk.