Hirdetés

Baromi nehéz munka, de megéri újra színezni a régi felvételeket?

Néhány hete egy csapat történész emelte fel a hangját az ellen, hogy mesterséges intelligenciával javítsák fel és színezzék ki a régi felvételeket, ami egyre népszerűbb trend a Youtube-on. Eközben egy csapat több hónapnyi munkaórát tett bele abba, hogy a Telekom támogatásával felújítsák, és a gólokat kiszínezzék a legendás futballmeccs, a 6:3 felvételein, hogy végre tévében újra lehessen élni a meccs izgalmait.

A Telekom október közepén jelentette be, hogy az elmúlt időszakban rengetegen dolgoztak azon, hogy a tévében is be lehessen mutatni az Aranycsapat legendás meccsét. Akkor csak rádióban követhették a focirajongók, mert a hazai televíziózás 55 nappal később indult. Egyébként maga a rádiós közvetítés sem volt olyan egyszerű, mint most, hiszen nemzetközi telefonvonalakon kellett megoldani. A BBC közvetítette ugyan a meccset a TV-ben, de akkor még a kamerák nem voltak alkalmasak arra, hogy rögzítsék is, és közvetítsék is az adást, így a felvétel úgy maradt meg az utókornak, hogy egy régi katódcsöves TV elé beállítottak egy kamerát, ami felvette a tévében leadott közvetítést. Hagyományos filmszalagra, hiszen a mágnesszalagos rögzítést is csak később találták fel. Nem lehet nehéz belátni, hogy ezeket a felvételeket nagyon nehéz lenne élvezni. Egészen pontosan így nézett ki az a szkennelt változat, amit a szakemberek a BBC-től kaptak, ebből lett az a változat, amit a cikk elején is látni lehet.

6:3 puskás aranycsapat
Innen indult a képek javítása. Fotó: BBC via Getty Images és a PUSKAS.COM Kft. engedélyével

A rögzítési technológia miatt már a közvetítéssel rengeteg részlet veszett el, színesben pedig végképp csak azok láthatták, akik ott voltak a meccsen. A digitális felújításon dolgozók baja egyébként meg is gyűlt a kiszínezéssel, hiszen még a mesterséges intelligencia több árnyalatot vélt felfedezni addig egyértelmű volt, hogy itt két csapat mezéről van szó, olyan kis apró különbségekkel, mint hogy Puskáson másmilyen színű volt a lábszár mint a többiekén, éppen ezért a góloknál minden egyes kockát manuálisan kellett újra színezni.

A restaurálás számára megkapott filmanyag kb. 210×160 pixel felbontású lett

– hangzott el a sajtótájékoztatón, ami azt jelenti, hogy még egy 10 évvel ezelőtti telefon kijelzője is jobb felbontással rendelkezett, és ebből kellett elérni, hogy a mai tévéken ne egy pixelhalmaz legyen az egész. A restaurálásra megkapott anyagon folyamatosan változott a felvétel világossága, ezt egységesíteni kellett. Ki kellett javítani a képbeégéseket, ez után jöhetett a zajszűrés. Minden folyamatban sokat segített ugyan a mesterséges intelligencia, de így is rengeteget kellett még dolgozni a szakembereknek, hogy élvezhetővé tegyék a felvételeket, a munka gyakorlatilag valódi restaurálás volt. Ez után lehetett javítani a felbontáson, kosztalanították, maszkolták, és indulhatott a színezés képkockánként.

Egy másodpercnyi képkocka kiszínezése nagyjából egy napos feladata volt egy embernek.

És még ott volt az a feladat is, hogy a közvetítést hangsávját összehozzák a meccsel, majd az egészet olyan formátumra kellett hozni, ami passzol a modern meccsközvetítésekhez. A felújított változatot november 25-én a Super TV2-n adják le, illetve a meccs után 3 hónapig elérhető lesz a Telekom online videótékájában.

De mi baja van ezzel a történészeknek?

Magával a 6:3 felújításával az égvilágon semmi, ők Denis Shiryaev csatornája felvételeivel szemben mutattak rá arra, hogy ez nem biztos, hogy olyan jó ötlet. A csatornán egyébként elég lenyűgöző videók láthatóak, amiken úgy érezheti magát az ember, minta 1911-ben New Yorkban sétálgatna. Shirayev a tulajdonosa a lengyel Neural Love nevű cégnek, ami neurális hálózatokat és különböző algoritmusokat hangol össze, hogy felújítson régi képeket és videókat. Gyűjteményei között ott vannak a filmkészítés legrégebbi fennmaradt anyagai, digitálisan tisztítva, 4K minőségre javítva és kiszínezve, nagyjából olyan hatással, mintha egy időutazó rögzítette volna ezeket a felvételeket. Rengetegen örülnek annak, hogy végre kézzel foghatóvá, szemmel léthatóvá válik a múlt, és úgy nézik a felvételeket, mintha egy filmet néznének. Hogy ez miért is rossz, azt a történészeknek is nagyon nehéz megértetni az emberekkel.

A színezéssel az a probléma, hogy arra készteti az embereket, hogy úgy gondoljanak az ilyen fotókra, mint egyfajta bonyolult ablakra a múltba, pedig a fényképek nem erre valók

– mondta Emily Mark-FitzGerald a Dublini Művészettörténeti Múzeum docense. A Neural Love szerint azonban az ő munkájuk egyáltalán nem tiszteletlen, és nem csak a puszta szórakozás és szórakoztatás a cél, hanem a régi felvételek megőrzése az utókornak. Abban ők is egyetértenek, hogy más dolog a restaurálás, és a feljavítás, és ezzel együtt a szórakoztatás.

A történészek szerint a régi felvételek kiszínezése nem közelebb hozza a történelmet, hanem olyannak mutatja be, amilyen sosem volt, hiszen ezeket az információkat semmilyen a nyersanyag sem őrzi. Azt pedig egy ilyen felvétel során sosem lehet tudni, hogy aki feljavította őket, milyen információkat adott hozzá vagy vett el, és ezzel teljesen hamissá teszik a látottakat. Azok a felvételek, amiken úgy sétálnak az emberek New Yorkban, mintha a múlt héten vették volna fel a jelentet egy kosztümös film forgatásán szerintük meghamisítják a történelmet és hamis nosztalgikus érzéseket teremtenek, míg a cég szerint egyszerűen annyi történt, hogy a rángatózó, ugráló képsorokat élvezhetővé tették, és olyan köntösbe csomagolták, ami a mai társadalom számára fogyaszthatóbb. A Neural Love szerint úgy kell gondolni arra, amit csinálnak, mint mikor egy Shakespeare-darabot modern feldolgozásban adnak elő. A forrás megmarad, az eredeti tartalom megmarad, és ezek a felvételek megérdemlik, hogy minél többen lássák őket, miközben nem állítják, hogy ezek a képsorok történelmileg hitelesek lennének, és valóban olyan színe volt annak az háznak vagy boltnak, ahogyan az a felvételeken látszik. Ráadásul lehetetlen leellenőrizni, és még ha akarnának sem találnának megfelelő forrásokat ahhoz, hogy minden egyes részlet, beleértve az utcán sétáló emberek ruhája történelmileg hű színben szerepeljen a videóban. Arra azért odafigyelnek, hogy próbáljanak történelmileg hűek maradni, és az embereik felülbírálják az algoritmusokat, ha például 1911-ben neonszínre színezné valaki ruháját.

A baj az, hogy az emberek többsége nem tudja, hogy amit lát, az történelmileg nem hiteles – figyelmeztet a mesterséges intelligenciával színezés ellen felszólaló történészek csoportja. A Neural Love vagy a hasonló technológiában utazó DeOldify cégeknek sokkal felelősségteljesebben kell tájékoztatni a közönségét arról, hogy a felvételek eredetileg hogyan és milyen körülmények között készültek, és miért és hogyan változatták meg őket, mert a legtöbb embernek ez nem egyértelmű.

Volt olyan hallgatóm, akinek a beadandó dolgozata tele volt ilyen színezett képekkel, és fel sem tűnt neki, hogy ezek nem eredetiek

– mondta Mark-FitzGerald, aki szerint nagyon fontos lenne a történészeket is bevonni ebbe a kérdésbe, mert valóban igaz, hogy van, amit nyer a társadalom ezekkel a felvételekkel, de közben nagyon sokat veszít is.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

38,925KedvelőTetszik
3,060KövetőKövetés
3,520FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek

Audiópartnerünk