Hirdetés

Az interneten dicsérni is lehet, csak nem csinálják elegen

Az elmúlt évben az ajánlás értéke vagy az érték ajánlása felerősödött az online térben, pont amiatt, mert megfogyatkozott a személyes érintkezés, kevesebb olyan véletlenszerű párbeszéd zajlott le, ahol a boltban valaki elmondja, hogy inkább a másik típusú sajtot vegye, mert az finomabb, vagy mikor egy ismerős ajánl egy szolgáltatást, mert neki bevált. Vagyis a szájról szájra terjedő ajánlások helyett az online térben keresünk véleményeket, akár idegenektől is. 

Hirdetés

Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológus a Telekom Hello Biznisz eseményén arról beszélt, hogy az embereknél az egymásra való odafigyelés és a segítség ősi hajlam, sőt a kutatások szerint már a 14-16 hónapos kisbabák is igyekeznek segíteni, ha felismerik, hogy a felnőttek például nyúlnak valamiért. Eddig a családi, baráti vagy munkahelyi közösségekben terjedtek információk, de az internet jóval szövevényesebben kapcsolja össze a társadalmat, és ugyanúgy jelen vannak az ajánlások. 

Mégiscsak kell a jó bornak a cégér

Több lett a szolgáltatás és a termék, amik most a beszélgetések során nem biztos, hogy elő tudnak kerülni, csak ajánlásokkal – már ha vannak. Az esemény célja egyébként az volt, hogy egyértelmű legyen mind a vállalkozások, mind a szolgáltatások számára, hogy az értékelés jó, és arra is felhívja a figyelmet, hogy 

nemcsak akkor érdemes értékelést írni, ha bajunk van, hanem akkor is, ha mindennel elégedettek voltunk. 

Szvetelszky Zsuzsanna arról beszélt, hogy ezekben az esetekben az ajánló személye tájékozottnak tűnik, mert például olyan információ birtokában van, mint hogy ki lehet jó vízszerelő, segítséget nyújt másoknak, és az adott cégnek vagy szolgáltatónak is segít. Aki pedig kap egy jó információt, az nem dob ki időt és pénzt, és csalódott sem lesz. A jó élményt azért is érdemes elismerni, mert ugyanolyan fontos információkat hordoz, mint a negatív. 

Vagyis úgy tűnik, egy jó ajánlással mindenki csak nyerhet, mégis hajlamosak vagyunk akkor írni, ha valami negatívumra szeretnénk felhívni a figyelmet. 

A bizalom meghatározó az egész társadalom működésében, az ajánlással ennek a növekedéséhez is hozzá lehet járulni, egyfajta személyes garancia. 

Aki jót ír, naiv, aki rosszat, az komolynak tűnik

Ez egy olyan disszonancia, ami nemcsak itthon, hanem a világon több helyen is megjelenik, ahogyan az értékelésekkel történő manipuláció is. Ezeket kiszűrni ugyan nehéz, de mindig gyanús lehet, ha olyan megfogalmazásban írják, ami nagyon mesterkélt, és amilyet normális ember nem használna. Ugyanakkor az ajánlások sokkal kiegyensúlyozottabbá tehetnek egy szolgáltatást. 

Iski István, a Magyar Telekom KKV szegmensigazgatója arról beszélt, hogy a felméréseik szerint már a világjárvány előtt a többség az interneten kereste az információkat, értékelések alapján döntenek, és keresik a szöveges értékeléseket is, nem csak a csillagokat vagy a pontokat. Főleg igaz ez olyan szektorokban, amik a bizalomra épülnek, mint például a fodrász vagy szerelők. Amikor pedig webáruházak esetében kell dönteni, akkor az ár mellett az is fontos szempont, hogy melyik hogyan kezeli a problémákat. 

Kiben lehet megbízni? 

Trollok vannak, és mindig is lesznek, és még csak azt sem lehet mondani, hogy minden pozitív komment valódi, és sok negatív komment hamis. Egyszerűen soha nem lehet tudni, hogy melyik bejegyzés mögött áll valódi vélemény, ezért fontos a vállalkozások életében, hogy olyan közösséget hozzanak létre a közösségi oldalakon, ahol mások is tudnak reagálni, és az egész egy önmoderáló közösségé alakul. 

Ez egyébként egy olyan probléma, amire már nem az online esemény, hanem egy tanulmány hívta fel a figyelmet, miszerint az emberek hajlamosabbak jobban megbízni egy algoritmusban, mint egy másik emberben. 

Egy kutatásban 1500 embernek mutattak fotókat, a feladat annyi volt, hogy meg kellett mondani, hányan vannak a képen. Minél többen voltak, értelemszerűen annyira ment el mindenki kedve, hogy létszámot ellenőrizzen, ezért kaptak két lehetőséget. Egy számot, amiről azt mondták, hogy ezer ember válaszából generálták, és egyet, amit egy algoritmus generált. Azt vették észre, hogy minél nehezebbé válik egy feladat, annál jobban bíznak az algoritmusban, vagyis minél több ember volt a képen, annál jobban gondolták úgy, hogy az biztos pontosabban számolt. 

A probléma az, hogy a mesterséges intelligencia a jellegéből fakadóan nem alkalmas arra, hogy megmondja egy képen szereplő emberek létszámát. Alapvetően úgy hangozhat a feladat, mint ami matematikai jellegű, hiszen végső soron számolni kell, de a gépek nem olyan jók a tárgyak, vagy jelen esetben emberek azonosításában, különösen akkor, ha zsúfoltak a képek. Ennek ellenére csak azért, mert azt egy algoritmus mondta, amivel szemben vannak bizonyos elfogultságaink, jobban megbíztak, mint a többi emberben. 

Az értékeléseknél is megfigyelhető ha nem is hasonló, de mégis egy olyan tendencia, hogy hajlamosak vagyunk a rosszabb értékelésekre fókuszálni, és azt figyelembe venni. Sokszor való igaz, hogy a negatív értékelések tesznek valóságosabbá mondjuk egy szuper szállodát, ahol lehet, hogy előfordult már olyan, hogy túl hideg volt a szoba vagy csöpögött a csap, de pont ezért fontos, hogy az emberek a jó élményeiket is közzé tegyék, hogy valós képet kapjon egy cégről vagy szolgáltatásról az, aki információkat keres. 

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

KOMMENT

35,850KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
747FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek

Hirdetés
Audiópartnerünk