Talán nem feltétlenül az újév és január első pár napja az az időszak, amikor legtöbbször eszünkbe jut, hogy esténként kimozdulnánk, hiszen a karácsonyi rokonlátogatások, a két ünnep közé időzített utókarácsonyi, elő- és aztán valóban szilveszteri események, meg az év első napján – a jelenlévők persze mindig kivételek! – a magyar háztartások többségénél menetrendszerűen kopogtató másnaposság sokak kedvét elveszik bármi mástól a passzív pihenésen kívül. Ugyanakkor sokfelé tartják úgy, hogy az egész év olyan lesz, ahogyan kezdődik, szóval akár ki is léphetünk a hatvanharmadszor ismételt Bud Spencer-western, a kötelező lencsefőzelék, meg az előző estéről megmaradt pezsgő szürcsölgetése által keretezett szentháromságból, és feltöltődhetünk friss élményekkel néhány olyan különleges koncerten, melyekhez hasonlókat csak ebben a pár napban láthatunk-hallhatunk. Most következő tematikus ajánlónkban a Müpa év eleji kínálatából válogattunk.
Újévi koncert fiataloknak – Haydn: Az évszakok – részletek
Január 1. szerda, 16:00, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2025 első délutánján, az Újévi hangverseny előtt a 12-16 éves korosztályt várja a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterme, kedvezményes jegyárakkal, Haydn korszakos oratóriumával, melyben a szerző a tavasz, a nyár, az ősz és a tél az örök körforgását változtatta hangjegyekké. A klasszikusokkal való ismerkedést nem lehet elég korán kezdeni, ez a hangverseny pedig kitűnő alkalmat jelent minderre, olyan közreműködőkkel, mint a Concentus Musicus Wien zenekara, a Magyar Rádió Énekkara, illetve az est ragyogó szólistái, Rácz Rita (szoprán), Megyesi Zoltán (tenor) és Sebestyén Miklós (basszus). A karmester, Fischer Ádám a produkció vezénylésén túl a tőle megszokott közvetlenséggel és humorral oszt majd meg különféle érdekességeket a művel kapcsolatban, így az esemény bátran ajánlható azoknak a tizenéveseknek, akiknek ez az alkalom jelenti az első – de remélhetőleg közel sem az utolsó – találkozást a komolyzenével.
Magyarnak túl olasz, olasznak túl magyar – Fekete Giorgio kedvenc olasz dalai
Január 3. péntek, 20:00, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Január 2-án, csütörtökön a Boban Marković Orkestar ad újévi koncertet a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, a rákövetkező napon pedig ismét Fekete Giorgio, a Carson Coma énekese várja a közönséget vendégeivel, és persze kedvenc olasz dalaival. Azért ismét, mert a december 30-ai első előadás már hetek óta telt házas, ugyanakkor a pár nappal később érkező ismétlésre még kapható néhány jegy. A félig olasz, félig magyar származású Giorgio, aki zenekarával nemrég ért haza egy tízállomásos Európa-turnéról, melynek során egyébként egy hatrészes videósorozat is készült, régi álmát váltja valóra, és életében először egy egész estés, nagyzenekaros koncerten adja elő legkedvesebb olasz dalait. A műsorban egyaránt szerepelnek ismertebb táncdalok és rockslágerek az olasz zene hatvanas és hetvenes éveiből, valamint olyan szerzemények, amelyek zeneiségük és a Giorgio életében betöltött szerepük, emlékük okán kihagyhatatlanok az este műsorából.
Ő maga így nyilatkozott erről a Müpa Magazin+ oldalán megjelent, Esze Júlia által készített interjúban:
„A mostani koncert létrejöttének egyik fő motivációja az identitáskeresés, ameinek abszolút az elején járok. Hogy mit jelent nekem a bennem lévő olasz rész, hiszen nem távoli rokonságról beszélünk, hanem a genetikám ötven százalékáról. Azzal együtt, hogy sok szempontból megkönnyíti az életet – márcsak előadóként is, ha olyan a neved, hogy nem is kell mellé vezetéknév.
Nagyon törékeny időszakomban voltam, amikor Magyarországra költöztünk, traumaként éltem meg, hogy hétévesen egyszerre kellett otthagynom a barátaimat és belépnem Budapeseten egy kiforrott közösségbe, minimális magyar nyelvtudással. Ez a felnövés része, és sokat foglalkoztat: megérteni végre, ki vagyok. A koncert fő inspirációja – túl azon, hogy szórakoztató, és tényleg nagyon szeretem ezeket a dalokat – ez a nagyon-nagyon személyes dolog.”
Mindkét estén egy csak erre az alkalomra összeállt zenekar közreműködik, melyben a Carson Coma több tagját is megtaláljuk: Fekete Giorgio (ének, gitár), Gaál Péter (ütőhangszerek), Jancsó Gábor (hangszerelés, gitár), Jónás Attila (basszusgitár), Kalmár Botond (zongora, billentyűs hangszerek), Pellecchia Vincenzo (dob), Várhegyi Lucas Palmira (vokál), Agata Angilella (vokál)
Kemény Lili-est
Január 10. péntek, 20:00, Üvegterem
Január 4-én a sokoldalú előadóművész, zeneszerző és költő, Szarka Tamás „Tánc a hóban” című születésnapi koncertje várja a közönséget, de a hónap második hétvégéjére is jut a nehezen kihagyható programokból. Január 10-én, pénteken egy rendhagyó Kemény Lili-est részesei lehetnek azok, akik kíváncsiak az irodalom és más művészeti ágak találkozási pontjaira. Kemény Lili 2024-es kötetének megjelenése felforgatta az irodalmi életet. Nem című első regénye az irodalmi mező aktív és passzív résztvevőit egyaránt arra sarkallta, hogy véleményt formáljanak a könyvről, ami a legtöbb esetben szorosan összekapcsolódott a szerzővel. Önéletrajzi regényt nemcsak írni, hanem olvasni is kihívás, főként akkor, ha az olvasmányban a közelmúlt történéseibe botlunk, amelyeknek akár magunk is részesei lehettünk. Az est során az irodalom vagy a színház mellett a kapcsolódásokról is szó esik: fikció és valóság, férfi és nő, magánszféra és nyilvánosság, mű és befogadó viszonylatában. Mindez elektronikus zene kíséretében, Márkos Albert (cselló) és Bolcsó Bálint (elektronika) közreműködésével, Gyárfás Dorka műsorvezetésével.
Trio da Kali
Január 12. vasárnap, 20:00, Fesztivál Színház
A világzenei produkciók kedvelőinek sem kell várniuk túl sokáig figyelemre érdemes koncertre, hiszen január második vasárnapján egy olyan zenekart üdvözölhetünk Budapesten, akik ott vannak a műfaj legelismertebb előadói között. A Maliból származó Trio da Kali – Hawa Kassé Mady Diabaté (ének), Fodé Lassana Diabaté (balafon), Mamadou Kouyaté (basszus ngoni) – leginkább arról ismert, hogy 2017-ben ők készítették az év egyik legjobb világzenei lemezét. A Ladilikan című LP egyedülálló szenzáció volt: közös album a vonós kortárszene világhírű képviselőivel, az egyre több globálzenei projektben részt vevő Kronos Quartettel. Azóta csak élőben csíphető el a trió, amelynek tagjai a mandé népcsoport griotjainak, énekmondóinak legfontosabb zenészcsaládjaiból kerültek ki. Zenéjük a hagyományokból táplálkozik, a tagok a klasszikus ének-balafon-ngoni felállás mesterei, akik friss, kortárs hatásokat befogadva keltik életre az ősi repertoárt. Toumani Diabaté zenésze, Bassekou Kouyaté fia és Kasse Mady Diabaté lánya szupererős triót alkot.
További információk a Müpa weboldalán és közösségi felületein!