Az utóbbi években egyre gyakrabban figyelhető meg a zenekarok egyfajta új evolúciója, amikor a kiindulópontot egy hálószobaprodukció jelenti, ami aztán később teljes színpadi formációvá változik. Nem kell oknyomozó újságírónak lennünk, hogy választ találjunk a miértekre. Az otthoni felvételek készítésére alkalmas eszközök egyre könnyebben és egyre jobb minőségben elérhetők, néhány kattintás árán pedig voltaképpen minden háttérinformáció rendelkezésére áll annak, akinek szüksége van rá. Így aztán ma már sokszor megtörténik hazai és nemzetközi szinten egyaránt, hogy valaki úgymond egyszemélyes zenekarként kezdi, majd pár év alatt nagyszínpados produkcióvá válik. A Budapest Parkban augusztus utolsó vasárnapján fellépő Tash Sultana története is részben hasonlóképpen indult, ugyanakkor az ausztrál énekes, multihangszeres dalszerző és producer távolról sem átlagos életutat járt be eddig.
Az eredetileg máltai származású Sultana 1995. június 15-én született az ausztráliai Melbourne-ben, első gitárját hároméves korában kapta nagyapjától. A gitáron kívül játszik basszusgitáron, mandolinon, údon, lap steel gitáron, billentyűs- és ütőhangszereken, trombitán, szaxofonon, fuvolán, szájharmonikán, pánsípon, tehát voltaképpen bármin, ami a keze ügyébe kerül. És persze énekel, nem mindennapi, 5 oktávos hangterjedelmét kihasználva. Elmondása szerint minden hangszerrel autodidakta módon ismerkedett meg, a legnehezebbnek eddig a trombitát találta. Ahogy egy korábbi interjújában mondta:
„A célom, hogy a megtanuljak játszani a lehető legtöbb hangszeren.”
Zenéjének fontos eleme a különféle looperek használata, melyek lehetővé teszik, hogy egyszerre több szólamot úsztasson egymásra, és többféle hangszert is megszólaltasson egyidejűleg. Ez azonban korántsem garantálta számára a kitaposott ösvényt.
Sultana 13 éves korától négy éven át az ausztrál Mindpilot zenekar énekes-gitárosa volt, akikkel több helyi tehetségkutatót is megnyertek. Ezzel párhuzamosan viszont drogfüggővé vált, majd tizenhét éves korában, egy rosszul sikerült varázsgombás trip következtében egyfajta pszichotikus állapotba került. Elmondása szerint már korábban is kísérletezett különféle pszichedelikus szerekkel, de az ominózus alkalom után körülbelül 9 hónapon át nem tudta megkülönböztetni a valóságot a fejében látott vízióktól, és ez alatt az idő alatt gyakorlatilag végig állandó felügyeletre szorult. Aztán szép lassan összeszedte magát, és szinte mindent elölről kezdett.
Sokáig hetente akár hatszor is fellépett különböző „open mic” esteken, és mivel hosszú időn át nem talált más lehetőséget a megélhetésre – meg nem is nagyon látott maga előtt más perspektívát – , éveken át utcazenészként kereste a kenyerét, ami elmondása szerint sok mindenre megtanította a munkamorállal kapcsolatban. A fordulópont 2016-ban következett: Sultana úgy döntött, videóra veszi azokat a dalokat, amiket egyszemélyes zenekarként élőben játszik, az elsőként közzétett Jungle „live bedroom recording” változata pedig öt nap alatt érte el a milliós nézettséget – ma, hat évvel később már közel 149 millió megtekintésnél tart. Ezt több hasonló videó követte, majd szeptemberben jórészt ezekből a dalokkal jelent meg második, Notion című EP-je, saját, Lonely Lands Records nevű kiadójának gondozásában, illetve a Sony Music terjesztésében, majd ugyanebben az évben a tehetségkutatásban is érdekelt ausztrál közszolgálati rádió, a Triple J az év felfedezettjének választotta.
Ahogy mondani szokás, a többi már történelem. Azóta két teljes stúdióalbumot készített – Flow State (2018), Terra Firma (2021) – melyeken minden egyes hangot ő szólaltat meg, leszámítva az olyan közreműködők szólamait, mint Jerome Farah, vagy a mostani koncerten különleges vendégként fellépő Josh Cashman. A lemezeken megörökített világ pedig pont annyira magával ragadó és egyéni, amire következtetni lehet egy tucatnyi hangszeren játszó, kivételesen tehetséges szerző alapján: ugyanúgy felbukkannak egyfajta singer-songwriter köntösbe öltöztetett garázsrock elemek, bluesos és pszichedelikus gitárszólamok, mint soul és R&B hatások, vagy akár folkos és jazzes hangulatok, attól függően, hogy épp melyik fúvós hangszer kerül elő. Dalszerzői hozzáállásával kapcsolatban egy interjúban így fogalmazott:
„Azt hiszem, egyszerűen el kell fogadnod azt, hogy teljesen mindegy, milyen irányba mész, ha nem magad miatt teszed, amit teszel, hanem valami más okból, akkor elbasztad. Ha azért írsz egy lemezt, mert csinálni akarsz egy popalbumot, és hajszolod a slágereket, akkor a végén valószínűleg csalódni fogsz. Ha szívből írsz, nem csalódhatsz. A rajongók közül lesznek olyanok, akiket el fogsz veszíteni, bármit csinálsz, úgy értem, hányszor hangzik el olyasmi, hogy imádtam az első lemezt, de a második már nem volt jó? Nem lehetsz mindig mindenki kedvence.”
A mostani, a járványhelyzettel kapcsolatos korlátozások miatt két év várakozás után megvalósuló koncert azért is különleges, mert az énekes karrierje során most először játszik teljes zenekarral. Persze ez nem azt jelenti, hogy változott a koncepció, hiszen a már videófelvételek alapján is lenyűgöző, egyszemélyes zenekari előadás ugyanúgy megvalósul most is, a közreműködő zenészek csak teljesebbé teszik majd a produkciót azokon a pontokon, ahol erre szükség van. Ezek mentén borítékolható, hogy az idei nyár egyik utolsó estéjén maradandó, lélekemelő élményben lesz része mindazoknak, akik megnézik Tash Sultana koncertjét a Budapest Park színpadán.
További információk Tash Sultana közösségi felületein, valamint a Budapest Park weboldalán és Facebookján!