Hirdetés
Hirdetés

Anyacsavar – Kilian EP-premier

KILIAN-Anyacsavar-(EP-II)-cover.jpgNyáron mutattuk be a Kilian zenekar Bohém erdő című dalához készült videóját, ami az azonos néven megjelent EP-jükön szerepelt, most pedig itt az együttes második kiadványa, ami a Lángoló Gitárokon hallgatható meg először. A négyszámos Anyacsavarhoz – az előző EP mintájára – György Imre frontember egy novellát is írt illetve a számokat ő és Jacsó Miklós gitáros kommentálja különválasztva a dalszöveget a zenétől. Ahogy ők fogalmaztak: „A zene és a szöveg egyenrangúak, külön utakon is haladnak, de aztán mégis keresztezik egymást.”

01. Bújócska

Szöveg: Az Anyacsavar EP dalszövegeinek megírásakor elsősorban a női kapcsolatok érdekeltek. Lényegében belőlük születünk és hozzájuk vágyunk visszatérni egész életünkben. Az idézet, amelyet a borító belső lapjára választottam is ezt tükrözi: „A lyányi szív csalárd folyó csak, amelybe sugáraikat veték az égi csillagok.. ki ott mennyet keres elnyelik a habok” Furcsa nem? Mintha a szöveg azt sugallaná, hogy a szerelem maga egy ablak, amiben megláthatnánk Isten tükörképét, ezért olyan veszélyes. Az emberek egymáshoz, egymásba akarnak bújni folytonosan, ez a megmagyarázhatatlan vágy a másik személy iránt kipusztíthatatlan. A középkor remetéi és szerzetesei a cölibátus béklyójában sem tudtak győzedelmeskedni ezen az ösztönön. A Mária-kultusz valahol pont ezt a célt szolgálta egész Európában, az eszményi, szeplőtelen lény szerelmes imádatát, testiség nélkül csodálni az „isteni” tükörképet. Amúgy a zenéről a Miki ír, de azért Dani mekkorát dobol már ebben a dalban, nem?

Zene: Amikor elkezdtük összerakni az alaptémákat sokkal progresszívebb volt még, több riff is volt az elején, mígnem egyszer a próbán mondtam, hogy „na akkor most nézzük a C résztől!”, Dani beszámolt a cineken, belecsaptunk ebbe a témába és tudtuk, hogy a következő lemeznek így kell kezdődni majd. Legszívesebben az összes lemezünket ezzel a témával kezdeném.A végével is sokat variáltunk. Volt oda ez a kicsit TOOL-os téma, de azt hiszem ezt a Gregorian kórus résszel jól kibeleztük.

02. Köpd arcon magad!

Szöveg: Bunkó és dühös dal, lényegében vita önmagammal, vagy a köröttem levőkkel. Amikor az egész világból elegem van és feltekintek az égre olyan messzinek tűnik. Ilyenkor úgy érzem nincs menekvés, hát néha beásnám magam a föld alá. Eszembe jutottak az általános iskolás földrajz és biológia órák. Csáprágók, kőzetek, rágó-szájszervek és már kész is lett a szöveg.

Zene: Tökéletes koncertzáró szám…lenne, ha nem kéne mindig lehangolnunk előtte. Egyszerű groove-os funk-rock dal, bunkó stoner refrénnel. Áron alap basszusára építettük az egész számot, sokat variálgattunk a hangzásokkal benne, végül mégis ilyen nyersen és koszosan hagytuk.

03. Protézis 459

Szöveg: Lényegében ez egy zsoltár parafrázis. Még gyerekkoromban énekeltették velünk hittanórán. Elsősorban arra keres választ, hogy mi történhet az egyénnel akkor, ha valaki túl közel merészkedik hozzá. Mit tesz a szubjektummal, ha egy másik tőle független személy az elengedhetetlen részévé válik a realitásának és aztán valamely körülmények között mégis elveszíti őt… Mivel pótolható az az űr a világban, amit a másik hiánya okoz? Erre a csonkaságra gyártanak protézist?

Zene: A lemez legdrámaibb dala, egyben szerintem a csúcsa is. Nem sláger, de itt minden kiélesedik, szöveg, zene együtt. A második felében van néhány nyilvánvaló utalás a RATM-re, de a Muse és a U2 is megjelenik benne.

04. Szélső dal

Szöveg: Először is ez a dal annyira pártpolitikai töltetű, mint amennyire Marilyn Manson modell, vagy tömeggyilkos. A „szélső”, a „jobb”, vagy „bal” kifejezések korunk nagy mumusai. Mindenkiből kiváltanak valami végletes reakciót. Hangsúlyozni szeretném, hogy a Kilian zenekar nem politizált és nem is fog, engem leginkább a társadalmi nyomás egyénre gyakorolt hatása érdekelt, amikor minden végletessé, szélsőségessé válik. Az emberek válsághelyzetben könnyen azonosulni tudnak egy eléjük pakolt igazsággal, vagy megoldással, életünk folyamán akaratlanul is átveszünk olyan eszméket és gondolatokat, amelyeket nem mi alkottunk, de magunkénak vallunk. Ez a tömegmanipuláció hatása. A dal egyébként átvitt értelemben egy emberi kapcsolat végéről szól. Felébredtem valaki mellet, ő az ágy egyik szélén, én a másikon. Rögtön tudtam, hogy most szólalt meg a szélső dal.

Zene: Ez a lemez abban (is) különbözik nagyon az előzőtől, hogy ide mindenki hozott saját ötleteket, amikből ki lehetett indulni. Ennek a dalnak például Imi írta az alap gitártémáját, nekem szokatlan is volt sokáig, mert nagyon nem éreztem magaménak, de aztán megtaláltuk a közös nevezőt. Ez mondjuk ritka dolog, ha szélsőségekről beszélünk.

Advertisement
39,120KedvelőTetszik
3,098KövetőKövetés
5,070FeliratkozóFeliratkozás

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Audiópartnerünk

Friss Lángoló