Hirdetés

Aki jó bizniszt szeretne, az most nyit hanglemezgyárat

A világ vinylgyárai úgy évi 160 millió lemeznyi kapacitással rendelkeznek, de ha a piaci igényeket el szeretnék érni, ahhoz évi 320-400 millió lemeznyi kapacitásra lenne szükség

– a Billboard egyik szakembere szerint a baj már most nagy, és még közel sem értük el a csúcsot. Az persze elég menő, hogy 2020-ban 28,7 százalékkal emelkedett a lemezvásárlás, de már a pandémia kitörése előtt is gondok voltak az ellátási lánccal. Az igazság az, hogy egészen egyszerűen nem tud a gyártás lépést tartani az igényekkel, és erre a világjárvány csak rátett egy lapáttal. A zeneszerető emberek az elmúlt időszakban koncertjegyek helyett inkább hanghordozók vásárlására fordították a zenére szánt pénzüket, sokan éppen most kezdtek bele a vinylgyűjtésbe.

Az igények növekedtek, közben pedig sok gyár alacsonyabb kapacitáson dolgozhatott a korlátozások és a kötelező távolságtartás miatt, és az alapanyagok szállítása is csak késésekkel valósult meg. 

Mindenki most akar lemezt venni, vagy kiadni

A zenekarok egészséges turnéciklusa úgy néz ki, hogy jön egy lemez, amit hatalmas turné követ, szinte azonnal. Mivel nem lehetett turnézni, így sok zenekar, kiadó és menedzsment visszatartotta a lemezmegjelenést, és sokan vannak azok is, akik a kényszerű szünetet stúdiózásra használták, vagyis most minden produkció szeretne megjelentetni valami újat, lehetőleg vinylen is. Szakemberek szerint már most hatalmas a várakozási idő, és ez egyre hosszabb lesz, ahogy jönnek az újabb címek.

Glennon Curran, a Sooper Kiadó vezetője például azt mondta, hogy miután meghallották, hogy egy újranyomásra – ami alapjában jóval rövidebb idő szokott lenni, mint egy új cím elkészülése – egy évet kell várni, kénytelenek voltak kisebb, de ezzel együtt drágább gyárakhoz fordulni, ahol csak minimálisan tudtak lefaragni ebből az időből. Van egy új előadójuk, akivel kapcsolatban nagy terveik voltak 2021-ben, de a lemez gyártása miatt ez az előadó leghamarabb 2022-re tud kijönni, mivel addig várják, hogy elkészüljön a vinyl.

A gyárak azt mondják, ne is gondolkozzanak utánnyomásban, rendeljék meg inkább egyszerre az összes mennyiséget, mert csak rosszabb lesz a helyzet.

Ez pedig érthető okokból egy új előadó első lemezénél hatalmas kockázatot jelent, hiszen már nincs meg az a lehetőség, hogy első körben óvatosabban rendelnek, aztán ha az embereknek tetszik a produkció, akkor gyorsan megrendelik még az eredeti mennyiség többszörösét.

Ez pedig a stratégiai tervezésben is gondot okoz, hiszen felmerül a kérdés, hogy a zenekarok továbbra is várjanak-e a lemezmegjelenéssel, és ezzel együtt a turnéval, csak azért, mert nincs a kezükben vinyl, és úgyis rengeteg kérdést kapnak majd, hogy miért nincs? Vagy induljanak úgy neki, hogy a koncerteken, turnékon nem tudnak lemezt eladni, és ez egészen biztos, hogy bevételkiesést okoz számukra?

Megváltoztak a lemezvételi szokások is

Azzal együtt, hogy népszerűbb lett a vinyl, egyre több áruházláncba is visszakerült. Ez pedig azt jelenti, hogy nagyobb készletet kell rendelni, hiszen már nemcsak a lemezboltokat, de az olyan áruházláncokat is el kell látni készlettel, mint a Walmart vagy a Target, de gondolni kell a saját webshopra és az online kereskedőkre, valamint az Amazonra is. Ez pedig azt jelenti, hogy olyan cím, mint mondjuk a Rolling Stones vagy a Led Zeppelin már az újranyomásnál nem 20 ezer, hanem 25-30 ezer darabbal számol, ez pedig tovább terheli a gyárak kapacitását. Átlagosan eddig egy címből 3700 darabot rendeltek, most 7-8 ezret.

Nem úgy tűnik, mintha hamarosan javulna a helyzet, hiszen ahogy a kereslet növekszik, és ahogy egyre nagyobb kapacitásra van szükség, úgy kell egyre több alapanyag, aminél szintén gondok lehetnek az ellátási láncban, arról nem is beszélve, hogy egy gép kiesése is további hatalmas csúszásokat jelenthet a gyárakban. Éppen ezért sok szakértő azt jósolja, hogy egy-két éven belül már a jóval olcsóbban és egyszerűbben gyártható CD-k visszatéréséről fogunk beszélni.

Hirdetés

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

KOMMENT

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
827FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek

Hirdetés
Audiópartnerünk