Hirdetés

A zenekaros póló, ami nem terheli a környezetet – Egyre több produkció gondolkodik fenntartható merch-cuccokban

Azt sokszor, sok helyen elmondták már, hogy a divatipar a második legnagyobb szennyező a Földön. Elsősorban a fast-fashion gyártókat szokás okolni, de a merch-ipar is ott kullog mögötte, legyen szó zenekaros, sport vagy különböző helyszínek, filmek által legyártott, de nem sok embert érdeklő, vagy gyakran silány minőségű pólókról, pulóverekről.

Alapvetően egy rakás olyan előadó van, akinek kifejezetten menő, ha 10-15 éves pólójuk van valakin, de ennél azért sokkal gyakoribb az a jelenség, hogy egy-egy rosszul sikerült bajnoki mérkőzés, lemez vagy kollaboráció után az egykori emléktárgyak, pólók, pulóverek a szeméttelepeken vagy szegényebb térségekben kötnek ki.

A Jurassic World: Világuralom mozihoz kötődő új árucikkek esetében a Universal Pictures és az Anblin Entertainment változtatni szeretne ezen, és méltányos kereskedelemmel, valamint fenntartható e-kereskedelemi platformokkal, valamint az Accompany nevű szervezettel együttműködve indiai és nepáli kézműveseket bíztak meg olyan kollekció létrehozásával, amely háztartási cikkeket és kiegészítőket kínál a dinoszaurusz-rajongók minden korosztályának.

Műanyag bizbaszok helyett olyan márkázott termékeket kínálnak, mint plédek és törölközők természetes és tradicionális módon festve, vagy kézzel készült fatálak, amelyek dinoszaurusz-lábnyomot mintáznak.

A zenészeknek nehezebb a dolga

A zenekarok mech-termékek a legtöbb esetben a póló-pulóver vonalon mozognak, ebből néha lehet kitörni valami izgalmasabb dologgal, ami már olyannyira ritkaságszámba megy, hogy egy csomószor mi is beszámolunk róla. Ha poénokról meg szokatlan ötletekről van szó, akkor lehet számítani a zenekarokra, viszont sokkal nagyobb bajban vannak akkor, ha egészen egyszerűen csak szeretnék lecserélni a pólófelhozatalukat fenntarthatóbb, környezetkímélőbb darabokra.

Ehhez először is azt kell érteni, hogy a zenekarok gazdasági modellje nagyon-nagyon könnyen meg tud borulni. Önmagában a pólóeladásokból egy produkció sem lesz gazdag, ahogy önmagában a turnézástól sem. Viszont a kettő együtt tehet sikeressé vagy veszteségessé egy produkciót. Mikor szörnyülködik a koncertlátogató, hogy mi kerül ennyibe egy pólón, akkor

eszébe kell, hogy jusson, hogy egy zenekar nem fast-fashion ruhabolt, teljesen más az üzleti modell, a póló nem a meggazdagodás záloga, hanem, hogy veszteséges vagy nyereséges lesz-e a turné. 

Éppen ezért kifejezetten nehéz kérdés az egy zenekarnál, hogy ők, de leginkább a rajongóik megtehetik-e, hogy a fenntartható, de jóval drágább pólókat vásárolják meg. Kisebb zenekaroknál, fesztibáloknál persze működhet, hogy second hand pólókra nyomják a mintákat, és még izgalmas is az egyediség, de jól látható, hogy rendszeresen turnézó nagyobb zenekaroknál már csak a szükséges volumen miatt sem tud működni ez a megoldás.

Mitől fenntartható egy zenekaros póló?

Manapság a fenntarthatóság nem egy könnyen definiálható fogalom, mert sokan mást és mást értenek rajta. Alapvetően már csak amiatt is fenntarthatónak lehet nevezni egy pólót, ha nem műszálas, hanem pamut, de vannak, akiknek az igazi fenntarthatóságot az jelenti, ha etikus munkakörülmények között készült, vagy a festékanyag is környezetbarát, esetleg, hogy nem a világ másik végéből szállítják ide. Sok esetben az, hogy pamut már nem elég, hiszen alapvetően a pamut előállításának a karbonlábnyoma nem elhanyagolható, szemben az organikus pamutéval, aminél például odafigyelnek a vízfogyasztásra és a szintetikus vegyszerek felhasználása nélkül készül. És persze van az újrahasznosított pamut, ami jobba környezetnek, de cserébe drágább. Ugyanez lezongorázható a festékek esetében is, de röviden összefoglalva

minél jobban figyel egy előadó a fenntarthatóságra, annál drágábban tudja előállítani a pólókat. 

Ráadásul ezek még csak a száraz tények, abba még bele sem mentünk, hogy hány olyan cég van, ahol a fenntarthatóság inkább csak szépen hangzó hívószó, és pont ugyanazt a pólót adják el drágábban. Nem olyan régen a New York Times írt cikket arról, hogy India orgainkus pamut igazolási procedúráját mennyire átszövi a hazugság és a korrupció, ezekről pedig nyilvánvalóan sem a zenekarnak, sem a vásárlóknak nem lehet fogalma.

Fotó: lili betelgeuze / Unsplash

Jeff Rosenstock punkénekes beszélt korábban arról, hogy szeretett volna olyan sima pólót találni, ami tényleg megfelel azoknak az elveknek, amit ő is vall. Aztán minél mélyebbre ásott különböző fenntarthatósági és etikus előállítási tanúsítványokban, annál kevésbé érezte magát meggyőzve. Zenekarának, a Bomb the Music Industry!-nak éppen ezért sokáig az volt a módszertana, hogy a rajongók hoztak pólót, táskát, pulóvert meg bármit a koncertre, és a tagok buli után felstencilezték, megrajzolták vagy összefirkálták azokat. Ez annyira sikeres volt, hogy volt, aki az autójára kérte az egyedi, és meglehetősen kézműves megoldást. Mikor 2010-ben elkezdtek előre nyomtatott pólókat árulni, meg is kapták, hogy eladták magukat.

Pedig víz alapú festékkel nyomják a pólót egy helyi vállalkozónál, csak Rosenstock szerint azt kell látni, hogy

míg egy sima Gildan póló 5-6 dollárba kerül, addig egy szupermenő, környezettudatos, újrahasznosított palackokból készült póló 25 dollárba.

Vagyis itt a fenntarthatóság tulajdonképpen megközelítés kérdése, hiszen egy sima pamut póló lehet, hogy nem tengerekből kihalászott műanyagból készült, viszont az előadó számára ez inkább jelenti saját maga fenntarthatóságát, mint a jóval drágább darabok.

Csinálhatsz annyi környezetbarát pólót, amennyit csak szeretnél, de ha olyan drága, hogy nem veszi meg senki, akkor lesz egy dobozod, tele pólóval. Ez mennyiben szolgálja a környezetet?

– teszi fel a kérdést Rachel Dispenza, a Japanese Brekfast ajándéktárgyakal foglalkozó vezetője, aki szerint nem kellene semelyik zenekarnak bűntudatot érezni amiatt, hogy nem tudja kielégíteni a rajongói fenntartható termékekre vonatkozó igényeit. Ráadásul a világjárvány, és az infláció miatt így is jelentősen drágultak a pólók.

A nagyobb zenekarok tudnak élni a környezetbarát megoldásokkal

Lorde a 2021-es Solar Power lemeze után jelentette be, hogy környezettudatos termékeket árul. A pólók ára 30 dolláról 45-re ugrott, a kapucnis pulóverek ára 60-ról 125 dollárra emelkedett. Lorde közleményében azt kérte, hogy segítsék a környezetet azzal, hogy olyan termékeket vesznek, amelyek nem terhelik meg annyira a Földet, még akkor is, ha ezek valamennyivel drágábbak.

A Bon Iver 2019-ben állt elő környezetbarát ajándéktárgyakkal, amikből 20 ezer darabot adtak el. Ezzel a lépéssel a hagyományos termékekhez képest 10 millió gallon vizet spóroltak, és 28 ezerrel kevesebb műanyag palack került a szeméttelepekre.

2019-ben Matty Healy, az 1975 zenekar frontembere “új póló tilalmat” hirdetett, ami azt jelentette, hogy a korábbi turnékról maradt pólókra nyomtak újabb logót, sőt a rajongók koncertekre elvihették a régebbi zenekaros pólókat, hogy ott új logót nyomtassanak rá.

Több mint egy póló

Ami miatt még a zenekaros pólók más elbírálás lá kellene, hogy essenek, mint egy akármilyen póló, hogy a legtöbbeknek ez nem egy szimpla ruhadarab, hanem emlék kötődik hozzá. Pontosan tudják, melyik koncerten vették, ott mennyire érezték jól magukat. Vagy hogy milyen kellemes emlékek, gyakorlatilag az egész fiatalságuk legjobb pillanatai köthetőek a pólóhoz, éppen ezért nagyon sok olyan ember van, aki nehezen válik meg tőlük. Másrészt a vintage zenekaros pólóknak hatalmas a piaca, egy 80-as évekbeli fault Slayer- vagy Iron Maiden-póló kifejezetten sokat ér nem csak a tulajdonosának, de a gyűjtőknek is. Vagyis a zenekaros pólók és pulóverek piacát tulajdonképpen nem feltétlenül az anyag teszi fenntarthatóvá, hanem a rajongók, akik évekig vagy akár évtizedekig hordják és szeretik a zenekaros ruhadarabjukat.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

KOMMENT

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
1,050FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés

Tesztek

Hirdetés
Audiópartnerünk