Hirdetés

A zene pénz, de a legtöbb tech vállalat nem szeret érte fizetni

Egyre több zenefogyasztó számára válik egyértelművé, hogy a zene pénz, a zenét felhasználni pénzbe kerül. Nem azért, mert minden zenész pénzéhes, hanem egészen egyszerűen azért, mert ez az ő terméke. Ahogyan egyértelmű egy étteremben, hogy bár a séf imád főzni, mégsem adja ingyen a menüt, ahogyan az autószerelő sem javít ingyen, hiába szeret bütykölni, a zene is pénzbe kerül. Ezt nagyon sokszor pont azok a technológiai óriásvállalatok felejtik el, akik az egész koncepciójukat a zenére építik. 

Az ingyen mindig olcsóbb, mint a bármennyi pénz, ez egy örök igazság. Jelenleg azonban a tech óriások közül itthon a streamingszolgáltatókon és a Youtube-on kívül senki nem ismeri el pénzzel a zenészek munkáját. 

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy a streamingszolgáltatók miért nem fizetnek többet, de ennél még jogosabb kérdés, hogy gigantikus technológiai vállalatok miért nem fizetnek egyáltalán bármit? 

A Facebook mindenkit arra buzdít, hogy éljen a live lehetőségével, miközben ha zenét detektál a rendszer, inkább elnémítja a videót, vagy csak kizárólag a szerencsén múlik, hogy lehet-e zenét is hallani. A Twitch a saját hangfelvételeket is letiltja, és inkább azt kéri a zenészektől, hogy adják oda teljesen ingyen a zenéjüket, vagy nem használhatják sehogy, miközben az idei SXSW-n is előadásokat tartottak arról, hogy milyen nagyszerű dolog az tőlük, hogy a zenészek is élőzhetnek, és több ezer emberhez segítenek eljuttatni a zenét. Már amennyiben élőben játsszák azt az oldalon, vagyis egy zenész továbbra sem használhatja a saját felvételét zenei aláfestéshez, ha mondjuk nem zenél, hanem játszik vagy főzőcskézik. A TikTok egész koncepciója a zenére épül, vagyis az egészet a zenére alapozzák, mégis a zenészeknek kellene hálásnak lenni, nem pedig az őket törvények szerint megillető jogdíjat várni. 

A Dragonforce gitárosa a saját zenéjét sem használhatta Twitch-en

Az új cégek igyekeznek a lehető legtovább elhúzni az egyezkedést a szerzőkkel, mert akkor már teljesen más pozícióból tudnak tárgyalni. 

A Youtube jól kiépítette közel 10 évvel ezelőtt a content ID rendszerét, ahol pontosan lehet szabályozni, hogy ki milyen feltételekkel használhatja valaki zenéjét, és nagyon gyorsan kiszúrja, ha jogosulatlan felhasználás történik. Bár ez sem egy teljesen tökéletes rendszer, mert a kiadóknak fizetett részhez képest a szerzők díja alacsonyabb, mégis azt lehet mondani, hogy valami legalább elindult, és működik.  

Fotó: Kyle Loftus / Pexels

A Twitchnek sem lenne túl nehéz dolga, hiszen az Amazon a tulajdonos, mögöttük az Amazon Musickal, az egyik legnagyobb streamingszolgáltatóval. A platform alapvetően gamerek streameléséről szólt, de aztán megjelentek a rádiók, DJ-szettek és élő koncertek is, aminek a jogosításáról legutóbb a videók tiltásakor írták, hogy még nem készültek fel, de azért látható, hogy nem kellene olyan messzire menniük, ha igazán szeretnének ezen változtatni. Viszont a taktika jelenleg az, hogy inkább olyan zenéket szednek össze, amik után semennyit sem kell fizetni, a retorika pedig az, hogy ennek tulajdonképpen örülnie kell azoknak a zenészeknek, akik joggal háborodnának fel, ha egy streamingszolgáltató állna elő ugyanezzel a mestertervvel. 

Van, ahol a Facebook is fizet

Hazai zenekarok közül is elképzelhető, hogy valakinek feltűnt már, hogy a digitális terjesztője a kimutatáson szerepelteti a Facebooktól és ezzel együtt az Instagramtól beszedett pénzeket, vagyis fizet a Facebook, csak nem itthon. Itthon nincs egyelőre megállapodás az Artisjus és a Facebook között, ezért a pereket elkerülendő tiltják és némítják a zenét is tartalmazó videókat. 

A Facebook zeneterjesztési tevékenysége egyelőre nincs jogosítva Magyarországon, így felosztásokról (vagyis a jogosultak felé történő kifizetésről) sem tudunk egyelőre beszélni. Azonban már folynak a tárgyalások a Facebook és az Artisjus között, tehát ebben változás várható

– erősítette meg a Lángolónak az Artisjus. 

A TikToknál is elindult valami

A közösségi oldal, aminek az alapja a zene, szintén próbál megoldást találni arra, hogy fizessen, miközben azért szeretik emlékeztetni a kiadókat is, hogy ők a zeneipar megmentői. Abból a szempontból nem is állnak messze a valóságtól, hogy valóban megkerülhetetlen tényezők lettek, és valóban a legnagyobb kiadók is azt szeretnék, ha a katalógusuk régebbi slágerei új életre kelnének a TikTokon, és innen vadásszák le az új előadóikat is. 

A TikTok még nem kereste meg az Artisjust, hogy jogosítsa szolgáltatásait, de mi természetesen már elkezdtük a tájékozódást, és azt látjuk, hogy egyelőre sok a bizonytalanság a TikTok jogosítása körül. Azok a nagyobb társaságok, zeneműkiadók sem elégedettek a modellel, akik már jogosították a szolgáltatást. Mi most igyekszünk ezekből a problémákból levonni a tanulságot. A gyors jogosítás helyett a jó üzleti modellt keressük, amit visszamenőlegesen is tudunk alkalmazni

– ígéri az Artisjus, hogy a szolgáltatás kezdetétől be tudja majd gyűjteni visszamenőlegesen is a magyar szerzőknek járó pénzt.

Hogy ehhez mit szól majd a TikTok, és egyáltalán mennyire tudja az évekkel ezelőtt beszedett pénzeket újraosztani, az egy új és izgalmas kérdés, ami talán akkor körvonalazódhat jobban, ha bármilyen megállapodás alakul a felek között. De itt is jól tetten érhető, amiről fentebb már szót ejtettünk, vagyis hogy az új szolgáltatás a végletekig halogatja, hogy fejleszteni és fizetni kelljen, miközben annyira megerősödik, hogy előnyösebb tárgyalási pozícióba kerülnek. 

A TikTok zenei vezetője szerint nekik köszönhető, hogy a fiatalok megismerik a poptörténelmet

Rákérdeztünk arra is, hogy mi a helyzet az alapvetően videókonferenciára használható alkalmazásokkal, mint a Zoom vagy a Microsoft Teams, ha zene megy rajta.

 A nyilvánosság számára nem elérhető (zárt körben elérhető) zenei felhasználások nem tartoznak a közös jogkezelés alá, az Artisjus így nem is jogosítja ezeket. A széles nagyközönséggel megosztott linkeket (pl. közösségi médiában) felderítéssel tudjuk ellenőrizni

– válaszolta az Artisjus. 

A fizetős online koncertek sem egyszerűsítik a helyzetet

A Facebook bemutatta a fizetős online közvetítéseket, ahogyan a Twitch-eseménnyel is lehet pénzt gyűjteni. Egy hagyományos koncerten a jegyár egy része a szerzőkhöz kerül vissza, így felmerül a kérdés, hogy mi a helyzet az online világban. 

A jogi szabályozás értelmében ezek a koncertek is engedélykötelesek. Ezekre a tartalomszolgáltatónak, rendezvény szervezőjének kell az engedélyt megszerezni, a jogdíjat megfizetni az online felületeken a közönséget elérő esetekben

– mondta az Artisjus, hozzátéve, hogy ha a felhasználás platformokon (YouTube, Facebook stb.) történik, akkor is így kell megszereznie a szervezőnek/szolgáltatónak az engedélyt, hiszen az ilyen felhasználásra a platform nem fizet jogdíjat, az élő megoldás miatt pedig a koncerten elhangzó művek adatait sem ismeri. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a helyzet annyira új, hogy egyelőre nincs letisztult és kőbe vésett szabályozás. 

Hirdetés

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

Kommentek

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
850FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Programok

Lemezkritikák

Beszámolók

Audiópartnerünk