Január 27-én #VÁLSÁGPOP címmel megjelent a The Anahit zenekar legújabb albuma, aminek készületeit a TikTok közönség a kezdetektől fogva láthatta. Az albumon szereplő dalok tényleg a magyar válsághelyzetről és annak ránk gyakorolt hatásairól szólnak és a zenekar tényleg a TikTokon rakta össze ennek az albumnak az ötletét. Ezeknek az összefüggéseiről beszélgettünk a zenekar frontemberével, Csányi Ritával.
A lemezetek egyik nagy hívószava a TikTok, hiszen az albumon hallható daloknak a részleteit te már posztoltad. Honnan jött ez az ötlet, hogy te ilyen rövidvideós dalrészleteket csinálj?
Lement a nyári szezon és rájöttem, hogy kellene valamit csinálni, kicsit aktívabbnak lenni. Általában azzal szembesültem, hogy nem jutottunk el elég emberhez. Totál poénból írtam a Billst, a gázszámlás dalt. Aki látta a videót az tudja, hogy a tizennégyéves koromban használt kosárlabda nadrágomban őrültködök benne. Pont akkor jöttek a rémhírek, vártuk, hogy milyen fűtésszámláink lesznek, és akkor osztottam meg ezt a videót. Úgy voltam vele, hogy kit érdekel, úgyse nézik meg. Akkor volt kb. 900 követőnk az Anahit TikTokon. Aztán döbbenten láttam, hogy pörögnek a megtekintések és most már lassan elérjük a félmillió megtekintést ezzel a videóval.
Előtte mennyire voltatok aktívak a közösségi médiában?
Szerintem pont annyira, mint sok más zenekar. Nagyjából abban kimerült a közösségi médiás kommunikációnk, hogy ha volt lemez vagy koncert, akkor volt miről posztolni, ami tök jó, de ma már olyan világban élünk, hogy ez senkit nem érdekel. Rá kellett jönni arra, hogy mi az, amivel egy komolyabb kapcsolódást ki tudunk alakítani az emberekkel.
Hogy látod, milyen célközönséget értek el TikTokon?
Nagyon vegyes a korosztály. Külföldhöz képest itthon egyelőre a fiatalabb korosztálynak a platformja és ez eredményezte azt is, hogy valamilyen szinten fiatalodott a közönségünk. Eddig a nagyjából velünk egyidős emberekkel találkoztunk a koncertjeinken, most pedig megjelentek a tizennyolc éves rajongók is. De szerintem nagyon vegyes és egyre több ismerősöm csábul át. Elég komolyan tudja irányítani a zenei trendeket. Sokan ott fedeznek fel zenét és ott egész jól meg tud ragadni az ember fejében egy dal. Ez egy jó platform ahhoz, hogy valamiféle érzelmi kapcsolatot is kialakítsunk az emberekkel. A zene az önmagában már kevés. Naponta azt hiszem negyvennégy ezer dalt töltenek fel Spotify-ra, ebben azért el lehet veszni.
Mielőtt belekezdtél volna a videógyártásba előtte volt valamilyen kutatómunkád, hogy hogyan is érdemes ezt csinálni?
Az az igazság, hogy még csak azt se mondhatom, hogy háttér kutattam. Annyira random volt, hogy dolgozom az imPro Schoolban és ott az új diákok az első héten úgy fogadtak, hogy úristen nem te vagy az a csaj a TikTokról? Akkor került ki a gázszámlás videó, amiről azt hittem nem lesz nagy durranás, de ezután éreztem, hogy erre reagálni kell és onnantól kezdve már tudatosabb volt. Viszont nem volt előkészület, nem is nagyon néztem hasonló tartalmakat kezdetben, aztán már elkezdtem felderíteni, hogy mások mit csinálnak. Főleg külföldi példát láttam erre, de én mindenképpen valami olyat akartam csinálni, ami a sajátom.
Mennyire alakította át ez a napjaidat meg a zenekar körüli marketing tevékenységet?
Teljes mértékben átalakította a marketing stratégiánkat és a brandünket is.
És sokan nem is tudják, hogy egy pár másodperces videóban mennyi munka van.
Nagyon sok. A mindennapokból négy-öt óra ezzel eltelik és ebben nincs benne a dalszerző sorozat, ami már újra folytatódik az egyhónapos szünet után, ami a lemez miatt volt. A dalszösszenetek megírása mellett másik nagyobb munka a videózás, hogy jó legyen a fény és minden passzoljon. Általában vasárnap esténként csinálok egy tartalomtervezést a következő hétre, mivel próbálok aktuális lenni. Emellett pedig a zenekar is sokkal tudatosabb marketing hozzáállással dolgozik. Az a nagy szerencsénk, hogy Dani, a dobosunk nagy szakértő PPC online marketingben és nagyon jól össze tudtuk hangolni közösen a hirdetést, meg a tartalomgyártást.
Szóval ez egy közös zenekari projekt attól függetlenül, hogy a videókban csak te szerepelsz?
Amit lehet hallani mondjuk egy így születnek a dalok részben a TikTokon, az egyben ugyanaz a videó, ahogy én elküldöm a zenekarnak a demókat. Eddig is így volt, csak a kamera előtt nem így nézett ki, hanem amikor csináltam valamit azt szerettem mindig a lehető legjobb minőségben felvenni. Aztán a hangszerbéli megfejtéseknél jön a zenekarnak a hatalmas feladata. Én mindig azt érzem, hogy az első ötlet megírása az enyém, de ez mindig a legkönnyebb. Nekem befejezni a dalt az óriási kihívás, ott jön, amikor vért köpök. Nyilván meg tudnám valamilyen szinten csinálni, de annyira jó ötleteik vannak, hogy milyen legyen egy dal szerkezete, amire én nem is gondolok. Azt gondolom, hogy a csapatunk ettől lesz igazán jó. Lehet, hogy egyedül megcsinálnám valahogy, de az nem egy olyan színvonal lenne. Ha van egy videó, ami felkapott lesz, akkor a befejezési munkálatoknál abszolút ott van a csapatmunka, véleményezik az ötleteimet, mindig adnak visszajelzést a videóimra is, úgyhogy ők a háttérből nagyon sok feedbackkel ellátnak. Hiába nincsenek ott a képernyőn most, tervezünk több közös tartalmat is, de ennyi embert összehangolni egy időre, ahhoz az kéne, hogy mindenki kilépjen mindenfajta projektjéből és munkájából, ezt még most nem tehetjük meg. De ki tudja mit hoz az élet.
Le szoktad okéztatni mielőtt kirakod?
Nem, bevallom, csak utólag szoktam. Azért nem küldöm el előre, mert tudom, hogy nekik az lenne először a reakciójuk, hogy „úristen hát ez nagyon jó, vagy, hogy súrol valamilyen határt, mert káromkodom, vagy három nyelven írok egy dalszöveget„ viszont, amikor látják, hogy kiteszem és jönnek a reakciók, akkor már megváltozik az ember gondolkodása. Az, hogy melyik dalt adjuk ki, az közös döntés. Ez egy sorozat, bármi történhet és szabad utat adnak nekem, bíznak bennem, nyilván bizonyos határokat azért nem átlépve, de mégis határokat súrolva próbálok alkotni.
Amikor elkezdted a videókat csinálni, akkor már csináltátok a lemezt vagy ez a folyamat során alakult így?
A folyamat során.
Még nyár végén nem volt tervben, hogy kiadtok januárban egy lemezt?
Nem. Novemberben döntöttük el.
Addigra annyi dalkezdemény összegyűlt, hogy kijöjjön belőle egy lemez?
Igen. Mivel minden héten csináltam egy új videót, azok bent voltak készen és aztán már elkezdtünk előre gondolkodni, meg az emberek is követelték, hogy ez legyen Spotify-on, közben kijött néhány singl és aztán jött egy pár komment, hogy albumot a népnek. Felhívtam a srácokat, hogy csináljunk már egy albumot, mit szórakozunk, úgyis minden hétre írok egy dalt, mi bajunk lehet. Nyilván mindenki leizzadt, hogy ennyi idő alatt lemezt kell csinálni, de végül is az ötletek megvannak. Nagy szerencsénk van, mert Somával ketten producereskedünk, úgyhogy nagyon gyorsan lett lemez, ráadásul Soma eltörte a kezét, aki a producere, hangmérnöke és billentyűse a csapatnak, úgyhogy két hét leállás is volt decemberben.
Amikor szembejöttek veled ezek a válsághírek, sok előkészülettel járt, hogy megszülessenek ezek a dalok?
A lemezen van szó inflációról, netflixes sorozatokról, mindenről, ami a válságban történt velünk hétköznapi emberekkel és mindenről, ami foglalkoztathat minket. Mindig azt mutattam, hogy ha van egy adott téma, akkor erre, hogy reagálok először is én, bennem milyen érzéseket vált ki, majd elkezdtem olvasgatni, hogy emberek hogyan élik meg, mi az, ami közös bennünk. Szeretek tájékozott lenni, nézek híreket, sajnos néha bulvárt is olvasok, de azt már tényleg csak azért, hogy legyen valami, ami felidegesít és tudjak róla valamit írni.
Nagyon jó, hogy ezt a szót használtad. Amikor megtaláltak ezek a hírek, akkor azért írtad a dalokat, hogy önmagatoknak is vigasz legyen, vagy tényleg az őszinte idegesség váltotta ki?
Ilyenkor én tényleg felidegesítem magam. Kiborulok, rosszul érzem magam vagy legalábbis nagyon heves állapotba kerülök. Viszont minden egyes konfliktust az életemben úgy kezelek, hogy nagyon könnyen felmegy az agyvizem, de eltelik tizenöt perc, fél óra és elkezdem magamat kiröhögni, hogy minek kell ezen annyit idegeskedni, hiszen nincs kontrollom a helyzet fölött. Gyakran csinálok viccet saját magamból. Ez van, minden iszonyat drága, mindenki megszívja, kit érdekel majd eszünk krumplit, mint az egyetemen és akkor elnevetem magam. Nyilván összeomlik az ember, de az biztos, hogy a kesergés nem fog segíteni. Annyira rövid az élet és annyira kár elpazarolni. Kiröhögöm magam és megyek tovább, így születnek a dalok erre a sorozatra, mert én tényleg így kezelem a problémák nagy részét, szeretem elironizálni ezeket a dolgokat.
Voltak viszont olyan hírek, amik elég váratlanul értek minket, ezek hogyan érintettek téged, ilyenkor egyből elkezdtél dolgozni a dalokon, vagy valamilyen szinten tartottad magad az ütemtervhez?
Igyekszem tartani, de mindig történhet valami váratlan, erre fel vagyok készülve. Írtam egy dalt, Sick címmel és az nem került fel az albumra, de benne van a TikTok sorozatban. Azt a Nagy Ő sorozat inspirálta. Arra írtam ezt a kis fricskát, hogy mit gondolok és ez például hirtelen volt, mert ott már volt egy tervem, de egyrészt az egyik barátnőm nem bírt leszállni rólam, másrészt láttam, hogy hirtelen a social mediában mindenki ezzel foglalkozik. Szidták a főhőst, hogy ez a nők megszégyenítése és úgy voltam vele, hogy akkor ezt meg kell nézni. Két részt néztem meg pont főzés közben, kétszer el is vágtam a kezemet, annyira figyeltem, hogy ez tényleg megtörténhet? És ott hirtelen váltottam, hogy akkor erről másnap írok. Csütörtökön szoktak kikerülni a videók, aznap reggel megírtam és este kiraktam úgy, hogy már volt egy félkész dal arra a csütörtökre bekészítve. Igyekszem gyorsan reagálni, hogyha valami körül nagy érdeklődés van, meg ami engem is érdekel, hiszen az a hiteles, amire én is tudok érzelmileg reagálni.
Miért nem került fel a lemezre?
Szerintem tök jó lett, de nem éreztük azt, hogy annyira erős dal lenne. Ez a sorozat tényleg arról szól, hogy hirtelen felindulásból írok és lesz a végén, amit kiadunk és lesz, amit nem, meg ezt nem is kapta fel akkora érdeklődés TikTokon és erre figyelünk, hogyha egy videónkat megnézik félmillióan, akkor nyilván ki fogjuk adni azt a dalt, de amit meg nem annyira, azt meg nem. Nagyon sok komment volt alatta, viszont mi nem éreztük, hogy ennek a dalnak meglett a megfejtése, de ott van a kis fiókunkban, hogy singlként még lehet, hogy kiadjuk.
A február 11-ei A38-as koncertre a vendégelőadók hogyan jöttek képbe?
Berényi Esztivel már több, mint ezer éve ismerjük egymást, még Londonból az egyetemről. Itt Budapesten találkoztunk újra, mikor ő is hazaköltözött és én segítettem neki ének technikai dolgokban és amikor írtam a Túlélem dalt, akkor elküldtem neki, hogy nekem nem jut eszembe második verze, tudna-e segíteni. Megírta és annyira jó lett, hogy úgy döntöttem legyen ez a dal egy kollab. Mukk Évinek a sztorija pedig még izgalmasabb. A dobosunk Kocsis Dani játszott vele együtt és úgy jött a képbe, hogy amikor kitettük a Tesco chips-nek az első videóját, akkor Évi is csinált rá egy basszusgitáros feldolgozást TikTokra, amiben ugyanúgy felvett egy szőrmét és rohadt jó videót csinált. Amikor gondolkodtunk, hogy kiket lehet lehetne meghívni, hogy izgibb legyen a műsor, akkor ők ugrottak be egyből.
Erről a koncertről is fognak majd érkezni tartalmak a TikTokra?
Biztosan, mivel ez az első ilyen nagy koncertünk, viszont az még kérdéses, hogy ezt milyen formában fogjuk a TikTokon posztolni, mivel nagyon nehéz egy koncertről olyan felvételt csinálni, hogy az bennelegyen abban a három másodperces megkapó kezdésben, ami megfogja az embereket. Gondoltunk arra is, hogy majd az egész napunkat levlogoljuk, még nem tudjuk. A koncert önmagában rögzítve lesz, de kérdéses, hogy TikTokra ez hogyan kerül majd fel.
Most, hogy összeállt a lemezetek, mi várható ezután TikTokon?
Ez a sorozat mindenképpen marad. Nyilván, hogyha ugyanaz történne, mint eddig, az nagyon uncsi lenne és annyira nem bírtam a seggemen ülni, hogy már el is indult újból. Újra posztolok hetente dalszösszeneteket, de ez az év most a különböző dalkollaborációknak az éve lesz. Igyekszem új embereket bevonni ebbe a sorozatba, majd meglátjuk, hogy sikerül, de ami már látható, hogy az első ilyen visszatérő videó az az volt, hogy Mucsi Zoltánnak a hangját bevontam egy trackembe és írtam rá egy dalt, ez már elég nagy sikernek örvend a TikTokon. Ez lesz az egyik vonal, hogy szeretnék még több ilyennel kísérletezni, a másik pedig egyelőre meglepetés, de nagyon szeretném ezt pörgetni tovább. Egyre inkább azon vagyok, hogy valamilyen újítást tegyek bele, szóval lesznek még izgalmas vendégeim.
A február 11-ei A38-as koncertre jegyek még kaphatók!