Hirdetés

A Twitter alapítója megvenné a Tidalt

A Bloomberg értesülései szerint, Jack Dorsey (a képen jobbra), a Twitter alapítója és vezetője, valamint a Square nevű pénzügyi műveletekkel foglalkozó cég vezetője és Jay-Z (a képen balra), aki amellett hogy zenész, a Tidal egyik legnagyobb tulajdonosa is, a streaming szolgáltató eladásáról folytat eszmecserét. Állítólag még nagyon az elején tartanak a tárgyalások, és egyáltalán nem biztos, hogy lesz belőle valami, de érdekes kérdést vethet fel, hogy mit jelentene a tranzakció a két cég életében.

Mi az a Square?

A Tidalt nem kell annyira bemutatni, az Apple Music, a Spotify, a Deezer és az Amazon Music Unlimited legnagyobb versenytársa. 2014-ben debütált a piacon, majd aztán újra bemutatták, mikor egy rakás zenész (Jay-Z, Rihanna, Daft Punk, Jack White, Kanye West (a nyitóképen középen), Chris Martin és még sokan mások) is tulajdonrészt szerzett benne. A Tidal sokáig azzal győzte meg a felhasználókat, hogy egyrészt a zenészek is támogatták, másrészt próbáltak minél több exkluzív, csak itt elérhető tartalmat adni az előfizetőknek. Ezek többsége azóta más platformokon is elérhető. És persze ott volt az igazi nagy dobás, vagyis hogy CD (vagy annál is  jobb) minőségben lehetett streamelni a zenét, mint más szolgáltatóknál. Azóta ebben már nem a Tidal az egyetlen, hiszen az Amazon is elindította az Amazon Music HD szolgáltatását, amivel szintén el lehet érni a CD minőséget, ahogy a Deezer is alkalmas már rá.

Jay-Z és a Tidal zenész tulajdonosainak egy része a szolgáltatás bemutatóján.

Hogy pontosan mennyi előfizetője van a Tidalnak, arról nem közölnek adatokat, csak feltételezni lehet, hogy a Spotify és az Apple Music mögött a harmadik helyen lehetnek. Legutóbb 2016-ban tették közzé, hogy 3 millió előfizetőjük van, összehasonlításképpen a Spotify most szeptemberben 144 millió előfizetőről, az Apple Music 2019-ben azt mondta, hogy több mint 60 millió felhasználójuk van. A Norvégiában bejegyzett céget a botrányok sem kerülték el, 2018-ban robbant a hír, hogy néhány nagy előadó esetében, mint mondjuk az eladásban is érintett Jay-Z, meghamisították a számokat, hogy magasabb jogdíjat tudjanak kifizetni. Az ügyben az első meghallgatás 2019 nyarán történt.

768 streaming lejátszás kell ahhoz, hogy egy kávét vehessen a zenekar egyik tagja

A Square viszont nagyon jól teljesít, a legfőbb termékük a kisebb kereskedőknek is kártyás fizetést biztosító kis négyzet alakú eszközük, amit egyszerűen a telefonhoz lehet kötni, és azon keresztül lehet bonyolítani a vásárlásokat, ami tökéletes megoldás például turnézó zenekaroknak, mikor pólót és lemezeket szeretnének a koncerten árulni, de piacokon, kisebb vásárokon is lehetővé teszi a kártyás fizetést. Ehhez jön még a Cash App nevű alkalmazás, amivel utalásokat lehet intézni, vagy részvényt venni, és más banki tranzakciókat indítani. Az alkalmazás nagyon népszerű az amerikai fiatalok körében.

Miért kellhet nekik a Tidal?

Egyelőre csak spekulálni lehet arra vonatkozóan, hogy miért is lehet szüksége egy ilyen cégnek egy streaming szolgáltatóra. A legvalószínűbb válasz, hogy miután Dorsey cége beszállt az e-sport szponzorálásába, a virtuális koncertek világába is szeretne minél előbb belépni. Arról már mi is írtunk, hogy valószínűleg ezek járványveszély elmúltával is velünk maradnak, az élő koncertek mellé egy új pénzszerzési lehetősége lesz a zenekaroknak. Logikus lépés lehet, ha minél hamarabb beszállnak a jegyvásárlási folyamatba, vagy olyan új előfizetési modellt hoznak létre, ami nem csak a zenehallgatásra, hanem az online koncertekre is kiterjed.

Arról is szó lehet, hogy a Tidal mögött egy összetett adminisztrációs rendszer áll, rengeteg zenével. Ha nem is olyan nagyon egyszerű ezt más szolgáltatásokhoz kapcsolni, de annál jóval egyszerűbb, mint egy teljesen újat kiépíteni, és minden nagyobb kiadóval tárgyalni a szerződésekről. Ez pedig lehetőséget adhat, hogy akár a Square vagy a Cash App ügyfelei, vagy cégek egyszerűbben tudjanak olyan zene alapú együttműködésekben gondolkozni, ahol biztosak lehetnek abban, hogy a zenészek és zeneszerzők is megkapják azt, ami jogosan jár nekik. Például létrejöhetnek olyan kollaborációk, ahol a termék mellé zenét is kap a vásárló, a boltnak pedig egyszerűbb lesz jogtisztán átadnia a zenét. Ez rengeteg új lehetőséget biztosítana a zenészeknek és akár kisebb márkáknak is.

Hogy valóban ez lesz-e, kiderül, de simán lehet, hogy kútba esik az üzlet, ahogy ez már többször megtörtént, miután azt pletykálták, hogy Jay-Z eladná a Tidalt.

Sokan utálják, mégis az online koncertek felé halad a világ

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

38,929KedvelőTetszik
3,063KövetőKövetés
3,660FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek

Audiópartnerünk