Július 14-én, pénteken ismét Kettőnégy Fesztivál a Budapest Parkban. Az idei eseményen a Subscribe, a Fish!, a Téveszme és a Nagyúr lép majd színpadra, mi pedig ennek apropóján éltünk a lehetőséggel, hogy feltegyünk néhány kérdést Szujó Daninak, a korát minden túlzás nélkül megelőző zenei műsor egyik szülőatyjának és műsorvezetőjének. A folytatásban az idei fesztivállal kapcsolatos tudnivalók mellett lesz múltidézés, és persze a jövőre vonatkozó tervek is szóba kerülnek.
Az idei már a második fesztiválotok lesz a Parkban, ugyanakkor a műsor hosszú ideje nem jelentkezik új részekkel. Ne haragudj, ha tájékozatlanságról árulkodik a kérdésem, de mi van most a Kettőnéggyel?
Nem vagy tájékozatlan, igazából nem publikáltunk videókat mostanában. A műsor öt évig ment, akkor viszont heti rendszerességgel jelentkeztünk, tehát az egy elég húzós időszak volt. Ha belegondolsz, azért így, hetente lehozni egy műsort, az a gyakorlatban azt jelentette, hogy heti két napunk legalább elment vele: volt egy forgatós nap, meg volt egy másik, amikor vágtunk, és összeraktuk a műsort a háromfős csapattal, tehát rajtam kívül Bálinttal – Csongor Bálint, a Subscribe énekese – , aki a másik riporter volt, és Reich Tomival – Reich Tamás, a Subscribe gitárosa -, aki egyszemélyben volt az operatőrünk és a vágónk. Mindez természetesen élmény is volt egyben, tehát nem panaszkodni akarok, mert tök jó időszak volt. Viszont egy idő után úgy éreztük, hogy maga a formátum kicsit elfáradt, ha úgy tetszik, kimerítettük a benne rejlő lehetőségeket. Tartottunk egy kis szünetet, és közben persze folyamatosan azon gondolkodtunk, milyen irányba mehetnénk tovább, egy kicsit komolyabb hangvétel mellett, hiszen – talán mert közben egy kicsit idősebbek is lettünk -, ez eredeti bulizós koncepciót változatlan formában azért nem lehetett volna a végtelenségig csinálni, az már nagyon szégyenteljes lett volna.
Én mondjuk semmiképp sem mondanám, hogy szégyenteljes. Annak idején a Kettőnégy egy teljesen új formátumnak számított abban a tekintetben, hogy nálatok vállaltan szerves része volt a műsornak ez az egész fesztivál-, vagy backstage hangulat, ami akkoriban nem igazán – meg azóta sem nagyon – volt jellemző egyetlen zenei műsorra sem, legyen szó akár hagyományos tévés, akár webes formátumról.
25 évesen ez belefért, akkor ezt az életet éltük. Azóta kicsit megkomolyodtunk, elkezdtek más dolgok is érdekelni minket, úgyhogy azt a vonalat nem biztos, hogy tovább tudtuk volna vinni. De érdekes, amit mondasz, mert 2006 környékén, amikor kezdődött a műsor, már az is kuriózum volt, hogy van egy rendszeresen jelentkező, neten nézhető zenei sorozat. Akkoriban a Youtube is eléggé gyerekcipőben járt még a mai viszonyokhoz képest, az Indexnek, meg más online hírportáloknak sem volt videórovata. Úgyhogy már az is nagy szám volt, hogy egyáltalán van ilyen. És amúgy akkoriban a Webcsatornán ment egy csomó más jellegű sorozat is, babaműsor, utazós, autós-, meg kajaműsor. De visszatérve arra, hogy milyen irányba akartunk menni: előálltunk egy csomó ötlettel, amikor végre összeszedtük magunkat, hogy megint csináljunk valamit, csak pont akkorra ütött be a Covid, úgyhogy a szponzorok egyáltalán nem akartak olyasmivel foglalkozni, hogy belevágjanak egy új műsor támogatásába. Idén viszont lett lehetőségünk arra, hogy hosszabb, beszélgetős műsorokat csináljunk élőben, közönség előtt, ez lett a Kettőnégy Extravaganza, aminek július 19-én lesz a következő része a Mad Garden Buda kerthelyiségében, Harcsa Veronika és Pándi Balázs részvételével.
Egy többszereplős élő interjú nyilván szinte mindenben változás a korábbi webes formátumhoz képest, de mi a leglényegesebb különbség szerinted?
Itt az a lényeg, hogy picit belemenősebben beszélgessünk némileg komolyabb témákról.
Az eredeti műsorunkhoz képest ez teljesen más koncepció, tehát itt nem ilyen backstage hangulat van, nem az italozáson, a mulatáson van a hangsúly, más témákról beszélgetünk, sokkal kifejtősebb megközelítésben. Hogy ne csak sima interjú legyen, mindig vannak bejátszások, videós, fotós összeállítások, azokról is beszélgetünk. Emellett van kvízlehetőség a közönség számára, hogy interaktív legyen a dolog, ahol természetesen sört lehet nyerni, hiszen bármilyen esemény is volt, ami Kettőnégy név alatt futott az évek során, valami hasonlót azért mindig csináltunk. A júliusi Extravaganza után olyan vendégeink lesznek majd a következő alkalmakkor, mint Papp Szabi és Pulius Tibi a Supernemből, szeptemberben pedig Áron Andris és Kókai Barnabás jön majd el hozzánk. Egyelőre eddig látunk, hiszen ez egy szabadtéri hely, de remélhetőleg jövőre is visszatérünk majd ezzel a programsorozattal. Szerencsére sikerült úgy alakítani a dolgokat, hogy ingyenes legyen a belépés, szóval abszolút megéri ellátogatni ezekre akkor is, ha valakit a beszélgetés érdekel, de akkor is, ha valaki csak lazulni akar egyet egy tök jó helyszínen.
Talán nem túlzás, hogy a Kettőnégynek több epizódja is kultikussá lett bizonyos körökben. Szerintem sok olyan szállóige származik a műsorból, amit ma is idéznek olykor a magyar underground, félunderground színtéren. Milyen volt megélni készítőként egy-egy ilyen adást?
Ezek mind jó emlékek. Igazából úgy érdemes ezt elképzelni, mintha folyamatosan egy dokumentumfilmes stáb forgatott volna körülöttünk. És mondjuk egy buli után másnap, vagy két nap múlva, amikor visszanéztük a felvételeket, szerencsére nem az történt, hogy a legjobb mondatokat, vagy ha egy fesztiválon forgattunk, akkor az ott történt eseményeket elfelejtettük volna a nagy bulizás hevében, hanem szépen minden előjött. Ezeket tök jó volt mindig is visszanézni, és az is jó, hogy maradt utána egy-két ilyen szállóigévé érett dolog, azzal együtt, hogy természetesen azért van egy-két olyan is, amire mai fejjel már nem annyira vagyunk büszkék, esetleg cikinek tartunk, de hát történik ilyen. Akkor ez ment, úgy gondoltuk, hogy vicces, hogy belefér, még akkor is, ha ma már nem feltétlenül vágnánk be, vagy használnánk egy-egy jelenetet. Szóval a Kettőnégy bizonyos szempontból egy korszak lenyomata is.
Szoktak egyébként idézgetni nektek az egykori nézők a műsorból, ha szóba kerül?
Persze, mindig! Ha összefutunk olyanokkal, akik nézték a műsort annak idején, rendszeresen szóba kerülnek ilyesmik: mindenki elmondja, melyik volt a kedvenc része, vagy akár átkiabálnak egy-egy idézetet az utca túloldaláról. Persze lehet, hogy valójában nem olyan sok ember, de én folyton találkozom olyanokkal, akik mindig kérdezgetnek, hogy mikor lesz új műsor, meg hogy miért nem adjuk ki DVD-n a régi adásokat, esetleg kimaradt jelenetekkel kiegészítve.
Volt olyan rész, amire tényleg büszkén gondolsz vissza, akár azért, mert annyira szórakoztató lett, akár azért, mert esetleg komolyabb dolgok hangzottak el benne, és úgy érzed, hogy adtatok vele valamit a nézőknek?
Hú, hát rengeteg volt. Érdekes kérdés, hogy mindig azok voltak inkább a nézettebb műsorok, amikben több suttyóság, több bulizás volt. Amikor picit komolyabb hangvételű részek jöttek, azért ott láthatóan kisebb volt a nézettség, meg persze ezekből kevesebb idézet maradt fenn. De szerintem például a Helmettel készített adásunk nagyon jó volt, és szintén érdekes volt az, amikor átfogóan beszélgettünk Csihar Attilával a saját művészetéről, meg általában véve a black metalról. Ezekre szívesen gondolok vissza, de igazából arra vagyok a legbüszkébb a műsor kapcsán, hogy sikerült felhívni a figyelmet egy csomó, akkoriban még kevésbé ismert zenekarra, és sokszor kaptunk olyan visszajelzést, hogy tök sokat segített nekik az, hogy szerepeltek a Kettőnégyben. Akik látták a műsort, nyilván a hülyeségeken röhögtek, de utána azért utánajártak annak, milyen zenekart láttak, meghallgatták a lemezeket, vagy elmentek a koncertre. Szóval ilyen szempontból azért is volt hasznos a műsor, hogy volt, akit támogatni tudtunk vele közvetett formában.
Hogyan lett végül Kettőnégy Fesztivál a Budapest Parkban? Korábban ugye több alkalommal volt Gumizsiráf Díjátadó, de azért ez mégis más kaliber.
A Budapest Park csapatából régóta ismerjük Veres Tomit, annak idején az Azfeszten is sokat forgattunk. Ő keresett meg minket, hogy szeretnének egy olyan bulit, ami a rock, metal és punk vonalra koncentrál úgy, hogy legyen benne valami extra is, tehát ne csak átszerelés legyen a fellépők között, hanem az egésznek adjunk egy keretet, és legyenek a koncertek szüneteiben is átvezetők, bejátszások, amire a Park videófala egyébként is alkalmas. Így aztán most is lesznek bejátszások, meg kvíz, meg mindenféle őrület. Mivel Bálint fellép a Subscribe-bal is, lesz egy különleges átvezető produkciónk is, de hogy ez pontosan mit takar, egyelőre maradjon titok. A fellépők kiválasztásánál nyilván figyelembe kellett venni, hogy mi az, ami a Parknak belefér, tehát az általam amúgy favorizált nagyon extrém zenék emiatt kimaradnak, de tavaly és idén is sikerült egy szerintem teljesen korrekt line-upot összehozni, és olyan zenekarokat is berakni a húzónevek mellé, akik máskülönben nem biztos, hogy fel tudnának lépni itt, ilyen mennyiségű közönség előtt, és akik adott esetben új rajongókra is találhatnak.
Van-e bármi ezen kívül, ami kifejezetten exkluzívvá teszi a koncertet? Nem akarok nagyon arra utalgatni, hogy a Subscribe felől ismét jönnek olyan hírek, hogy a Kettőnégy Fesztivál után egy darabig megint nem várható tőlük aktivitás, de valójában részben erre utalok.
A Subscribe esetében pontosan annyi tudható, amit a sajtóhírben is közöltek. Az biztos, hogy most ott lesznek, és nem lehet tudni, mikor lesz ilyen legközelebb, szóval annak, aki szeretné őket megnézni, érdemes most eljönnie. A Fish! új lemezt, meg egy viszonylag új felállást mutat be majd aznap, a Nagyúr is új dallal érkezik, a Téveszme meg simán csak szokásosan jó lesz.
Visszatérve a Kettőnégyre, szerinted lehet még bármikor rendszeres műsor, online vagy más formátumban?
Simán van esélye, és igazából tök szívesen csinálnánk. A formátumot nem tudjuk pontosan. Ahogy ez szóba került, úgy, ahogyan régen volt, biztosan nem, de egy komolyabb hangvételű, értelmes témákkal fogyasztható, de mégis izgalmas formában foglalkozó dolgot el tudnánk képzelni. Az extravaganzás beszélgetéseket, illetve azok kivonatait is mindig publikáljuk, ezek mind visszanézhetők lesznek utólag. Körülbelül ezt a vonalat szeretnénk majd a jövőben, de azért valami kis extrával. Rengeteg tartalom van már a YouTube-on, és ha előjövünk valamivel, szeretnénk kitűnni, valami izgalmasabbat csinálni, mint egy-egy átlag beszélgetést. Viszont ezt a youtuberkedést, ami és ahogy mostanában divat, nem érezzük magunkhoz annyira közel. De valami, valamilyen formában biztos lesz.
Visszatekintve azért szerintem nem túlzás, hogy a Kettőnéggyel megelőztétek a korotokat. Én legalábbis az utána következő években egy csomó zenei videós tartalomnál vettem észre a hatásotokat, néha direkt utánérzéseket is. Ti éreztetek olyasmit, hogy hatással voltatok másokra, vagy kaptatok ilyen típusú visszajelzést akár közvetlenül?
Volt egy-két csatorna, ahol tetten lehetett érni, hogy ezt a vonalat próbálják átvenni, de ezek általában nem voltak hosszú életűek. Szerintem pont ilyen típusú műsort hosszabb ideig nem is csinált senki. Hangvételben talán hasonló például a Metál Mesék, amit Szíjártó Zsolt csinál, de az egy másféle koncepció, hiszen ő a saját sztorijait eleveníti fel kamera előtt, adott esetben vendégekkel. Viszont például utólag csomószor kaptunk olyan szakmai visszajelzést, vágóktól például, hogy az akkoriban újszerű vágási technikák, amiket a műsorban alkalmaztunk, többeket inspiráltak a saját munkájukban. Ebből a szempontból picit talán szerencsétlen is, hogy pont akkor hagytuk abba a heti műsort, amikor a YouTube-on beindult az ilyen jellegű tartalomkészítés, mert akár rajta is maradhattunk volna ezen a hullámon. De ez már így alakult, és nincs is ezzel semmi baj – majd a jövőben kitalálunk valami még jobbat!
A Kettőnégy Fesztiválra jegyek még kaphatók a Budapest Park honlapján. A Kettőnégy Extravaganza következő beszélgetéseiről a Kettőnégy közösségi oldalán találhattok bővebb információkat.
Az interjú az Alrite hangfelismerő mesterséges intelligencia segítségével készült.