Kifejezetten nőies fülhallgatót mutatott be a Huawei, ami leginkább egy rúzshoz hasonlít, és ezzel üde színfoltja a kínálatnak, de nagy kérdés volt, hogy a dizájn megéri-e az árát, ezért kipróbáltuk.
Mikor cégek gondolnak a nőkre az jó
Mikor olyan nyolc éve elkezdtem techről írni, annak pont az volt az egyik oka, hogy rettentően idegesített ahogyan a technológia cégek a női fogyasztókat kezelték. Akkor az volt a divat, hogy a laptopoknál kiadtak kifejezetten nőknek szánt modelleket, amikre rajzoltak néhány virágocskát, esetleg ragasztottak egy kis Swarovsky-kristályt, és máris nagyságrendekkel többet lehetett elkérni érte, mint a tudásban ugyanannyi vagy valamivel több de megjelenésben jóval rondább modellekért. És emlékezzünk arra az időszakra is, mikor olyan nagy szám volt a fehér iPhone 2011-ben, hogy hónapokat kellett rá várni, és már az a pletyka is felröppent, hogy drágább lesz, mint a fekete.
Aztán szerencsére elindult valami, a gyártók felismerték, hogy azért, mert valaki nő, még nem olyan mint egy szarka, és nem feltétlenül lehet elterelni a figyelmét arról, hogy valami középszerű vagy nem jó, azzal ha csillogós vagy virágocskás. Sőt, rájöttek a gyártók arra is, hogy ha odafigyelnek a dizájnra, hogy valami szép is legyen, ne csak hasznos, hogy ne legyen feleslegesen nagy vagy nehéz, hogy egészen egyszerűen jól nézzen ki, akkor azzal kitűnhetnek a tömegből. Akkor még úttörő volt minden, amit az Apple csinált, legyen szó telefonokról vagy Macbookról, és a felhasználók egyértelműsítették, hogy legyenek nők vagy férfiak, szeretnék ha a termék sokat tudna, és jól is nézne ki.
Szépen el is tűnt ez a nőknek vagy férfiaknak szóló marketingstratégia, mindenki kiválaszthatta, hogy a színátmenetes vagy a fekete, kék vagy zöld telefon kell neki, egyértelművé vált, amit női tech újságírók akkor már évek óta szajkóztak, hogy nincsenek női színek és férfi színek, csak olyanok, amik valakinek tetszenek, másnak meg nem, és megjelent a változatosság a telefonok után a laptopok piacán is anélkül, hogy a szín vagy a forma miatt le kellett volna mondani a hatékonyságról vagy a tudásról. Egyedül talán az okosóráknál maradtak a különböző számlapméretek.
És most itt van a kezemben egy fülhallgató, ami úgy néz ki, mint egy rúzs, és kicsit nehéz eldönteni, mit is gondoljak róla valójában.
Alapvetően nincs semmi baj azzal, ha egy cég, jelen esetben a Huawei úgy dönt, hogy készít egy olyan terméket, amivel elsősorban a nőknek kedvezne. Sőt, kifejezetten támogatandó az ötlet, hiszen már elég sokszor születtek arról cikkek vagy könyvek, hogy a nők mennyire háttérbe szorulnak a tech-szektorban, legyen szó vezetői beosztásokról, termékfejlesztésről, vagy szimplán arról, hogy elmondhassák, mire is van valójában szükségük egy-egy termék esetében. Azzal sincs semmi baj, hogy ez éppen rúzs formát kapott. Mindenképpen megosztó, de alapvetően ötletes, szép a kivitelezés, még talán vicces is, és mindenképpen olyan darab, amiről az emberek beszélgetni kezdenek. Könnyen elfér a táskában, diszkrét, bár nem valószínű, hogy egy fülhallgatót önmagában rejtegetni kellene, és látszik, hogy minden egyes részletre nagyon alaposan odafigyeltek. Vagyis összességében az elképzelés mindenképpen jó a Huawei részéről.
Ezzel a fülhallgatóan alapvetően semmi baj nincs egészed addig, amíg ki nem derül az ára.
Mikor cégek így gondolnak a nőkre, az nem jó
A Huawei Freebuds Lipstick ára 90 ezer forint körül mozog. Kicsit úgy érzi magát az ember, mint annak idején a virágocskás laptopoknál, hogy valamelyest hülyének nézik. Ezen még tovább rontanak az olyan apró részletek, amelyek normális áron lehetnének jó poénok, így viszont nagyon nem az, például, hogy illatos a csomagolás belseje. Ez már csak azért nem túl nagy dolog, mert egy fülhallgatónál mindenki pont addig használja a csomagolódobozt, amíg kiveszi belőle a terméket.
Alapvetően a Huawei fülhallgatók kifejezetten jó választásnak szoktak bizonyulni, ár/érték arányban sem rosszak. A Huawei Freebuds Lipstick egy open-ear fülhallgató, ennek megfelelően tökéletes aktív zajszűréssel nem feltétlenül érdemes számolni, ugyanakkor jóval ügyesebben és sokkal többet szűr, mint más hasonló kialakítású fülhallgatók. Valóban bírja 4 óráig egy feltöltéssel, nagyon gyorsan csatlakozik a telefonhoz, és jól is szól.
A fülhallgatója kényelmes, könnyű, és nem esik ki magától, ahogyan nálam az ilyen kialakítású fülhallgatók szoktak. Vagyis alapvetően ez egy jó választás lenne azoknak, akik szeretik az ilyen kialakítást, vagy tetszik nekik ez a dizájn.
De az a helyzet, hogy a fülhallgató tulajdonképpen egy Huawei Freebuds 4, csak más a töltőtojka és a színe.
Mikor nálunk volt teszten a Huawei Freebuds 4, akkor azt mondtunk, hogy az egy nagyon jó választás lehet, ezt ma is tartjuk. Akkor újonnan az ára 54 990 forint volt, előrendelési akcióban járt hozzá egy 24 990 forintos Band 4 Pro aktivitásmérő és egy hónapnyi Spotify-előfizetés. Valószínűleg ebből már látható, hogy miért hatalmas csalódás most a rúzsos fülhallgató, aminek majdnem a duplájára növelte az árát az, hogy stílusosabb megjelenést kapott, és kikeverték a piros színt a fülhallgatóhoz. A tok ugyanúgy műanyag, a tudása nem több. Ha mindez pár ezer forintos többletköltséget jelentene, valószínűleg nem jönne elő belőlem a technológiai feminista, de ez az ár hatalmas ugrás a Huawei Freebuds Pro 65 990 forintos árához képest is, a Freebuds 4 pedig jelenleg 40 ezer forint körül beszerezhető.