Lil Frakk új, igazán személyes nagylemeze többek mellett egy bongorral, Lusta Gerivel és egy Filoval közös kollabbal teljesedett ki. A BoJack Horseman tragikomikus sorozat egyik sorát idéző, izgalmas pop/hiphop album executive producere DOÓR volt, de részt vállalt még WaTa, Kapitány Máté is, zeneszerzőként pedig a Fiúk zenekarból ismert, Lengyel Levente. A lemezről elöljáróban Lil Frakk mesélt bővebben.
A Happy End Után Is Van Másnap című lemezen beszélek először nyíltan, és direkten magánéleti sztorikról. Processzálom az eddigi párkapcsolataimat (és az én működésemet azokban), a bármilyen szerekkel való meccseimet, a showbiz fényes/árnyasabb oldalát. Ez az anyag egy helyzetjelentés arról, hogy hogy vagyok éppen. Eddig csak kamikaze módban, a legnagyobb sebességfokozaton száguldottam az éterben. Ez a projekt az első megállás, kicsi kizoomolás az elmúlt öt évből. Az egyik kedvenc sorozatomban, a “Bojack Horseman”-ban hangzik el az, hogy “Nincsenek happy endek, mert a happy end után is van másnap”. Nagyon sokat gondolkodtam ezen akkoriban. Kergetünk egy happy endet, egy beteljesülést, hogy megkapjuk azt, amire a legjobban vágyunk. Minden történetet addig szoktak elmesélni, amíg a hősszerelmes megkapja a plátói elérhetetlen szerelmét, a jó legyőzi a gonoszt, de amúgy mi történik ezután? Boldogan éltek, aztán ennyi? Amikor eléred, amit szeretnél, és megvan, amit akartál, akkor voltaképpen utána céltalanná válsz, motiválatalanná?
A rapper új zenei anyaga felnövéstörténetébe, traumáiba és azok feldolgozásába ad betekintést. A düh, a megbánás, a gyász és a külvilág elvárásairól szóló sorok egy új karakter kibontakozását kísérik nyomon úgy, mint amit talán egy pozitív kicsengésű terápiás folyamaton élhet át az ember. A lemezen szereplő tételekről dalról dalra is mesélt Lil Frakk.
Skit részek
A Happy End Után Is Van Másnap alapvetően az én terápiás lemezem, mivel a mentális jólétem az elmúlt egy évben vált igazán kulcsfontosságúvá, e köré építettem az egész albumot. Kicsit alkotói szabadság és emlékeztető is saját magamnak ez a néhány, általam rögzített részlet a sessionökről.
Faszom
2024-ben az egyik leggyakrabban használt szavam a „Faszom” volt, ezért fontosnak véltem beleírni egy dalba, aminek végül a címe is ez lett. Egyébként ennek a vázlata is a Banana Campben kezdődött, ahogy a Mehringer, Indigo, sosehol közreműködésű, „Ha meghalnék” című, legutóbbi zenénk is. Ott írtam meg az első nyolc sort, ami belekerült a számba. Egy dühös egyben viccesebb irány volt a cél, úgy, hogy az önreflexiót és az önazonosságot meg tudjam tartani. Egy általános elégedetlenség, dühös trekk lett ez, amikor azt érzed, hogy mindennel kivan a faszod – ezt vittem bele több rapklisével, és a klasszik old school iránnyal.
Happy End Után
A „Happy End Után” szövegét a 16-ban írtam, abban a lakásban, ahol felnőttem. Visszaköltöztem februárban, és már fél éve laktam ott egyedül. Elég zűrös volt akkor az életem, de ott az egyik este az első verze kifolyt belőlem, a második verze pedig Kapitány Mátéval való sessionünk alatt született meg. Régóta le volt mentve nekem egy aZorka-dal, a “Sötét”, ami nagy favoritom tőle.
Ha meghalnék
Ezt a dalt a Banana Kempben csináltuk, ami egy dalszerző-alkotó tábor, és a napi challangek után éjszaka kötetlen alkotófolyamatok zajlanak: ennek eredménye a „Ha meghalnék” is. Marcival már régebb óta beszéltünk, hogy akarunk egy balladisztikusabb, deepebb cuccot. Ő elkezdte gitározni, énekelni ezt a témát, én meg rárepültem. Nyilván a sosehol Ferit támadtuk be, aki a Marci rezidens producere, szóval eléggé adekvát volt, hogy vele lőjük meg. Szerintem éjfél körül elkezdtük, aztán hajnali 5-ig nyomtuk. A session-ön Emese is ott volt a szobában, írt rá egy szöveget, ami nem is volt kérdés, hogy kell a dalra. Ettől még izgalmasabb lett a track, mert Marci, Emese és én is elég más világ vagyunk, és egy nagyon eklektikus egyveleg alakult ki. Igazi dark pop, szomorú vibeokkal. Tematikájában ez az önreflektív, szakítós éra megy tovább, ebben már kicsit konkrétabb dolgok hangoznak el.
VIP
Lusta Gerivel csináltuk, aki 6363 testvérem MATEMATIKA című lemezét és jó pár trackjét készítette és legendás producer. Nagyon régóta szeretettem volna vele együtt dolgozni, mert imádom az ő munkásságát beleértve a UK bass irányzatú zenéit, amit képvisel. Az volt bennem, ha csinálok belőle egy dalt, az olyan legyen, ami egyébként eltér az ő klasszikus hangzásától. Ez lett a „VIP”, ami megtörtént eseményekből táplálkozik, de azért fikciós. Arról szól, hogy egy kalandos VIP buliba keveredek, ahova Flour Tomi hív el. Amikor elkészítettük Lusta Gerivel az alapot, szinte evidens volt, hogy bongor lesz a feat, akinél elég erős a storytelling irányú szövegek és a szürreális vonal.
VeledSe
Egy brazil funk-os történet, amit a lemez executive producerével, DOÓR-ral készítettünk. Itt igazából előző sikeresnek és sikertelen kapcsolataimat összegzem.
Ragtapasz
Ez a dal érdekes olyan szempontból, hogy nagyon sok változáson ment keresztül. Itt WaTa a producer és Filo a feat, vele is szerettem volna régóta dolgozni. Amikor a dal elindult a végső irányába és érezhetően afro-s cucc lett, akkor gondoltunk a jó öreg Filora. Egyébként ez is egy összegzés az elmúlt öt és most már hat évemnek a lelki lecsapódása. Az a fázis az életemben, amikor megálltam, és kicsit elgondolkodtam, mi folyik körülöttem az elmúlt öt évben, amit egy kamikaze módban lehunyt szemmel csináltam és sosem mondtam, hogy stop. Beleértve karriert és magánéletemet.
Lil Frakk élőben március 28-án adja elő újdonságait a budapesti Akvárium Klubban.