Hirdetés

A Facebook is a zenészekre hajt, de nem csupa jó szándékból

Múltkor már foglalkoztunk azzal, hogy a Spotify és a Youtube elkezdett versenyezni, hogy ki fizet ki többet a zenészeknek, most pedig egy másik front is kialakulni látszik. A Facebook szeretné felvenni a versenyt a TikTokkal abban a kategóriában, hogy hol jobb a független zenészeknek, azaz azoknak, akik nem állnak semmilyen kiadóval szerződésben.

Hirdetés

Bemutatták az Independent Artist Programot, aminek a célkitűzése, hogy a kisebb vagy éppen induló művészek is ingyen tudják népszerűsíteni a zenéjüket. Hogy ez egészen pontosan mit is jelent, mikor eddig is bárki ingyen regisztrálhatott és posztolgathatott, a kiemelésekért és boostolásokért pedig továbbra is mindenkinek fizetni kell, a Facebook azt mondta, hogy a Stories vagy a Reels számára teszik majd elérhetővé a dalokat.

Vagyis a zenész felajánlhatja az épülő zenei könyvtárnak a dalait azzal a reménnyel, hogy hátha így több emberhez jut el, és akár virálissá válik, ha valaki az ő dalát választja a kisvideóihoz. 

A Facebook kiemeli, hogy ráadásul ez nem is kerül pénzébe az előadóknak. Egyébként ez egy nagyon izgalmas megközelítés, hiszen a Facebook azt mondja, hogy ő gyakorlatilag egy promóciós eszközt ad a zenészek kezébe ingyen, amit akár adhatna pénzért is. A jogszabályok pedig azt mondják, hogy minden zenefelhasználás jogdíjköteles, vagyis még jó, hogy nem a zenész fizet ezért, sőt a Facebooknak kellene, ha már egyszer olyan alkalmazást kínál, amiben a zenének központi szerepe van. Ez nagyjából olyan, mintha a nézők azt mondanák a zenekaroknak, hogy anélkül is elmennek egy koncertre, hogy a zenekar megvenné pénzért a néző idejét.

A Youtube, az Apple és a TikTok a zeneipar jófiúi a tech cégek közül

Az olyan partnereiken keresztül, mint a DistroKid vagy a TuneCore pedig fizetnek is majd a felhasználás után, igaz, itt is érdemes látni, hogy itt csak a terjesztésről beszélünk, vagyis ez nem egyenlő például a szerzői jogok utáni befizetésekkel.

Fotó: Facebook

Nem valószínű, hogy ettől bárki sztár lesz

Egyelőre a Facebook programja nem tűnik olyan hatalmas lehetőségnek a zenészek számára, amitől majd fejvesztve dobják el a TikTokot és térnek át a Facebookra. Az egész azért kétséges, mert attól függ, hogy mennyien használják majd a Reels és a Stories zenés változatát, amiből a Reels még nem igazán jelentős, de az Instagram Stories népszerű. És egyáltalán hány országban marad továbbra is némán, mert nem sikerült megállapodni a közös jogkezelőkkel, mint ahogyan például ez nálunk is tapasztalható. Ami viszont biztos, hogy a TikTokot nagyon sokan használják, egyre többen. Persze nem elképzelhetetlen, hogy egy facebookos videó is virális sikert érjen el, de jelenleg a TikTok erre az esélyesebb felület, főleg azok számára, akik kifejezetten a fiatalabb célközönséget szeretnék megtalálni. A Facebook mint másik opció persze segíthet, nem fogja rontani a helyzetet, ha két helyen is megtalálható egy zenekar, feltéve, hogy nem némítja le az adott ország célközönségének az egészet. Azaz túl sokat nem érdemes tőle várni, de a semminél mindenképpen több.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

KOMMENT

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
803FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek

Hirdetés
Audiópartnerünk