Február 21-én hivatalosan is megjelent az indusztriális avantgárd metalban utazó BONG-RA új albuma, a Black Noise, ami azóta már teljes terjedelmében elérhető és meghallgatható a Debemur Morti Productions online felületein. A lemezen a projekt szülőatyja, Jason Köhnen (lásd még The Answer Lies In The Black Void, Mansur, The Lovecraft Sextet, ex-The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, -Celestial Season, stb.) visszatér a formációra jellemző extrém hangzásokhoz: a dalokban zsigeri, súlyos gitárriffek és hangfüggönyök találkoznak poliritmikus, elektronikus ütemekkel, poszt-apokaliptikus, indusztriális hangulatokkal. Az albumot a lemezbemutató koncert apropóján a zenekar vezetője mutatja be az olvasóknak, dalról dalra.
Általában a lemezről
„A BONG-RA mindig is a metál és az elektronika univerzumainak határvidékén alkotott, mindkét zenei műfaj elemeit vegyítette, kombinálva a mindkettőre jellemző nyers megközelítést, az agressziót, az anarchiát és az energiát. A cím egy szójáték a fehérzaj kifejezésre, abban az értelemben, hogy minden extremitása ellenére a lemez pont az állandó, céltalan háttérzaj ellentéte kíván lenni. A BONG-RA gyökereit a metálzene mélyén érdemes keresni, a projekt alapvetően a grindcore elektronikus értelmezése volt, ha a poliritmikus elektronikus ütemeket nézzük, de ezzel a hangszereléssel is ugyanazt a lázadó energiát közvetítette, mint a jobb metálzenekarok. Ha közvetlen hatásokat kellene megneveznem, a következőket mondanám: Scorn, Godflesh, G.G.F.H., kora Pitch Shifter, Fall Of Because, Optimum Wound Profil, Head Of David, Doom, és még sokan mások.
Zenei entitásként a BONG-RA körülbelül 2021, és a legutóbbi, „Meditations” című album megjelenése óta szünetet tartott. Ez volt a második album a 2018-as „Antediluvian” album után, amivel a doom/jazz és a metal dimenziójában kalandoztam. Aztán tavaly fokozatosan újjáéledt a projekt, hogy újradefiniálja ezt a glitch-metal-electronica hibridet, és nagy örömömre otthonra is talált a Debemur Morti Productions kiadónál. Az album dalai többnyire „ütemvezérelten” íródtak, mivel, ha a BONG-RA számára írok, akkor máig az a módszerem, hogy először a ritmusokkal kell kezdenem a munkát, ez egyfajta természetes reflex még mindig, azt hiszem. A gitárok a legtöbb esetben szintén inkább a ritmikai élt erősítik a hagyományos, old-school riffelés helyett, szerintem ez adja meg a zene indusztriális hangulatát Sok munka rejlik a hangszerelésben, a hangmintákból összeálló textúrákban, szerintem ez adja az album sajátos, kaotikus, mégis komplex hangzását.”
DYSTOPIC
„A Dystopic az album nyitánya, amely egyben az album koncepcióját, és az album általános tempóját illetően is kiindulópontot jelenti. A Black Noise koncepciójára több irodalmi mű is hatással volt, különösen Cormac McCarthy ‘Az út’ című műve, Aldous Huxley és George Orwell klasszikusai, és olyan filmek, mint Terry Gilliamtől a ‘Brazil’, vagy a ‘THX1138’ George Lucastól. Ezek a disztópikus könyvek és filmek nagy hatással voltak rám egész életem során, és valahogy ez a disztópia, amiről mindig azt hittem, hogy fikció marad, lassan valósággá válik. A dalhoz készült videot a No Total Films készítette, egy rendkívül tehetséges srácokból álló csapat, akik úgy képesek csodálatos klipek készítésére, a DIY módszerekkel dolgozó művészek számára is megfelelő feltételekkel, ami nem mindennapi dolog. Az album hangzásához és koncepciójához méltón a forgatás helyszínét egy zord ipari létesítmény biztosította.”
DEATH#2
„A halál témájának egy igazán minimalista és nihilista megközelítése. További magyarázatok, filozófiai vagy spirituális értelmezés helyett az egyszerű racionalitás: az élet elmúlt, és a halál követi.”
NOTHING VIRUS
„A Nothing Virus a tömegpszichózis, a manipuláció és a megtévesztés jelenségével foglalkozik, ami foglyul ejtette a jelen társadalmát. Egy vírus, ami az embereket eltompulttá és tudatlanná teszi mindazzal kapcsolatban, ami valójában történik körülöttük. Dióhéjban a média manipulációja az elme vírusa, ami érzéketlenné teszi az egyént.”
USELESS EATERS
„A Useless Eaters tartalmaz egy beszédrészletet Charles Mansontól, hiszen egyetlen disztópikus album sem teljes egy idézet nélkül az antiutópia mesterétől. A cím egy kifejezés amit több, általunk „az elit”-nek hívott több csoport használ a társadalomra, akiknek közös elképzelésük, hogy az emberek többségének élete értéktelen, és »haszontalan zabálóknak« tekintik őket. Ismét egy módja annak, hogy az emberiséget érzéketlenné tegyék, egyben kifejezetten hatékony eszköz, hogy egymás ellen fordítsuk és polarizáljuk a közösségeket. A túlnépesedéssel kapcsolatos narratíva is előszeretettel használja ezt a kifejezést.”
BLACK RAINBOW
„Nem minden okoz örömet, ami színpompás.”
BLOODCLOT
„Egy közjáték, amihez erős inspirációt szolgáltattak John Carpenter filmjei, és az általa írt filmzenék, különösen az Elpusztíthatatlanok; ha megfelelő szemüvegen át nézed a világot, látni fogod, hogy nem minden az, aminek látszik.”
RUINS
„A címben olvasható »romok« kifejezés a társadalom összeomlását, hanyatló hagyományainkat és kultúráinkat takarja, amit az birtokol majd, aki a legtöbbet ajánlja. A korporatizmus keselyűi lassan személytelen és lélektelen bevásárlóközpontokká változtatják az egykor gyönyörű kultúrákat.”
PARASITES
„Ez a dal némiképp a Useless Eaters által feldolgozott témához kapcsolódik, egy másik nézőpontból. Az emberi tudatlanság és a túlfogyasztás iránti igény felemészti a Földet. Az élősködők könyörtelenül felfalják a bolygó életerejét.”
BLISSFUL IGNORANCE
„»A háború béke. A szabadság: rabszolgaság. A tudatlanság: erő.« George Orwell – 1984”
TERVEK, KONCERTEK
„A lemezhez kapcsolódó Dystopic Tour március 7-én indul a Dürer Kertben. A Bong-Ra jelenlegi inkarnációja háromtagú zenekarként lép majd színpadra ezeken a koncerteken Fogl Botond és Kovács Attila gitárosok közreműködésével, akik a The Answer Lies In The Black Voidban is zenésztársaim, aminek következtében adta magát, hogy meghívjam őket ebbe a zenekarba is. Nagyon várom ezeket a koncerteket, egészen új kihívás lesz basszusgitáros-énekesként a frontemberi szerepet is magamra vállalni, olyasféle izgalom kerített hatalmába ennek kapcsán, amit fiatal metálosként, tinédzserkoromban éreztem utoljára. Most a koncertek jelentik a legfontosabb prioritást, aztán a nyár után talán elkezdődhet a munka néhány új anyagon is. Köszönöm mindenkinek, aki időt szakít a Black Noise album meghallgatására! Mindenkit várunk március első péntekén a Dürer Kertben, vagy egy bármelyik másik koncertre a turné során!”
BONG-RA-koncertek 2025-ben:
03.07.Budapest, HU*
03.14. Kolozsvár, RO*
03.15. Bukarest, RO*
03.26 Utrecht, NL*
03.27 Drachten, NL*
03.28 Deventer, NL*
03.29 Terneuzen, NL*
03.30 Tilburg, NL*
04.11 Zágráb, HR
04.12 Vilnius, LT
04.13 Kaunas, LT
09.10 Rotterdam, NL
09.11 Nijmegen, NL
09.12 Arnhem, NL
09.13 Haarlem, NL
* + The Answer Lies In The Black Void
További információk a BONG-RA Instagramján és Bandcampjén, a Debemur Morti Productions weboldalán, és a The Answer Lies In The Black Void közösségi felületein! A lemezbemutató koncert Facebook-eseményét itt találjátok!