Közzétette a TikTok, melyek voltak 2023 nyarán azok a dalok, amelyeket a legtöbben választottak videóik aláfestőzenéjeként a felhasználók. A lista egyébként nyilvánosan elérhető, így mindenki meg tudja nézni, melyik dalt hallotta már rengetegszer, és melyiket még annál is többször bizonyos videókban.
Azt viszont már nem csak egy kattintással lehet elérni, hogy honnan származnak ezek a dalok, egyáltalán mikor írták őket, és ugyan miért lettek ennyire felkapottak a TikTokon. Ha megnézzük a rajta szereplő dalokat, azok többségében idén jelentek meg, kettőt leszámítva. Míg az Aqua által megírt Barbie Girl dalának, a Barbie film hozta meg az új hullámú sikerét, addig Jain Makeba című száma első körben érthetetlenül lett toplistás a TikTok felhasználók között. A Makeba már évekkel korábban megjelent, csak akkor még senkit sem érdekelt, vagy legalábbis nem tette boldog-boldogtalan a videói alá, hogy mindenhol szembe jöjjön velünk. De idén hála a TikToknak és a Reelsnek, amiknek aláfestése lehetett ez a dal, mindkét listán bekerült a Top10 közé.
Amerikában első, világszinten hatodik a Makeba
Beszéljünk hát a lehető legnagyobb értetlenséget okozó Makebáról, ami olyannyira nem aktuális, hogy 2015-ös, azóta lett volna ideje befutni, de mégiscsak most, 2023-ban jött el igazán az ideje, akkor viszont nagyon. Mivel a TikTok rövid videóknak ad teret, ezért a videóban megszólaltatott daloknak érdemes a refrénjét kiválasztani ehhez a hosszúsághoz. Ennek köszönhetően az itt látott videók és azokban elhangzó zenék nem egyértelműen felismerhetők elsőre, pedig már rádió is előszeretettel játssza ezeket. Így lehet az, hogy az eredeti Makeba szám az első 23 másodpercben szinte azonosíthatatlan, ha az ember a tiktokos ismereteire támaszkodik.
Mit jelent a Makeba?
A dal egyébként a francia előadóművész Jain alkotása, ami a 2015-ös Zanaka című debütáló lemezén volt hallható először. A dal címe Miriam Makeba-ra utal, ismertebb nevén Mama Afrika-ra. Az afrikai énekesnő, mindamellett, hogy dalszövegeket írt, egyik leghíresebb szerzeménye a Pata Pata, és színészkedett, emberjogi aktivista is volt, akit az ENSZ-ben tartott apartheid – ellenes beszéde tett még ismertebbé világszerte. Miriam Makeba életéről és a zenében betöltött szerepéről itt lehet bővebben olvasni.
Mit szólt a sikerhez Jain?
Az énekesnővel az új lemeze kapcsán több interjú is készült, amikben természetesen nem maradhatott említés nélkül a Makeba sem. Egy a Riff Magazinnak adott interjújában elmesélte hogyan történt ez az egész, amikor kiderült, hogy a Makeba újra pörög.
,,Belgiumban voltam, amikor a kiadóm egyik képviselője felhívott, hogy valami történik a Makebával, megint. Szóval megnyitottam a TikTokot, meg az Instagramot, és valóban reelsek, reelsek és sztorik után.”
Az is érdekes többek között, hogy idén tavasszal az énekesnő kiadta a harmadik albumát, és mégis az első lemezén hallható dalra vannak még mindig rákattanva az emberek. Inkább már megint, ugyanis a Makeba 2015-ös megjelenése után nem sokkal szerepelt egy Levi’s reklámban, ami megpörgette a hallgatások számát. Majd a Premier League meccsek tették ugyanezt vele, ugyanis az Egyesült Királyságban a Premier League és Franciaországban a Ligue 1 bajnokságok közvetítésének intrójaként is használják ezt a dalt. Többek között a legutóbbi szezonban is, azonban ezek nem hoztak olyan áttörő ismertséget, legalábbis nem annyit, mint a TikTok.
Jain félelme az volt, hogy ez az egy szám, amit felkapott a világ immáron sokadjára, elveszi majd a figyelmet az újabb dalairól. Beleértve az idén áprilisban megjelent The Fool című harmadik lemezét, de ez végül pont fordítva sült el. Szintén a Riff Magazinnak adott interjújában az énekesnő ezt egy sikernek könyvelte el:
,,Mikor a Makeba újra előkerült, úgy voltam vele, hogy most már senki sem fogja meghallgatni az újat, De valójában ez jó, mert az emberek kíváncsiak, így meghallgatják a Makebát, és aztán meg akarják hallgatni, amit az elmúlt években csináltam. Azt hiszem, a Makeba az új albumot is táplálja.”
Egyébként a TikTok nagyon büszkén vallja, hogy ők aztán segítenek megismertetni régebbi dalokat, vagy a poptörténelmet a fiatalokkal, és ezzel bizonyára Jain is egyetért.
A kiadókkal le nem szerződött művészek egyre nagyobb szerephez jutnak a TikTokon, és nagyon izgalmas azt látni, ahogyan egy videókészítő rátalál egy zenére, ami tökéletesen passzol a videójához, és a kettő együtt virális lesz, és rengeteg emberhez eljut.
– mondta a 2021-es SXSW-n a TikTok zenéért felelős vezetőke, Ole Obermann. Így járt egyébként korábban a Fleetwood Mac is, akiknek még a slágerlistákra is sikerült visszatalálni a TikTok hatására.