Hirdetés
Hirdetés

„A fiam is tizenhatodokban mozog” – DJ Bootsie-interjú és -albumpremier

bootsie_o_rsi_andris_img_5086-edit_copy_1.jpg

Hirdetés

DJ Bootsie intellektuális hip-hopzenekarozás után először Yonderboi, majd a Zagar zenekar DJ-je volt. Közben konzekvensen építette saját karrierjét, mígnem zeneileg “szingli” lett. Közben számtalan felállású saját projekttel, bemutatókkal, MUPA-koncertekkel és egyéb társművészetekkel kacérkodó performanszokkal vétette magát észre. Frissen megjelent Allegro Identity albumát mutatjuk most be és beszélgettünk is az alkotóval.

Különleges helyen vagy a magyar popkultúrában, kicsit különálló szegmensnek látom a Bootsie-galaxist. Megszoktad ezt a társtalanságot vagy mégiscsak nagyon is sok kapcsolódási pontod van más zenei innovációkhoz?

A Bootsie-projekt magányosságát vagy magának valóságát többször kiemelték már ilyen-olyan kontextusban, szerintem a hajtóerejének egy jelentős része éppen ebből van. Hogy most mégis “más” legyen, mint eddig, felkértem Ligeti Gyurit, hogy ennek a lemeznek legyen a társszerzője. (Már dolgoztak együtt ezelött is) Még nem is gondolkodtam el ezen és főleg nem mondtam ki, de éreztem: ahhoz, hogy más legyen ez az anyag, mint az eddigiek, kellett egy ember, aki nem a megszokott irányba terelgeti az én alapötleteimet, és messzebbről, kevésbé érzelmesen közelit az egészhez. Ettől lett maximálisan “tökbucis” ez a lemez is. Ezen kívül persze nyitott vagyok és annak is kell lennem: sok úgynevezett alkalmazott munkám van és figyelek számomra érdekes műfajokat, nemcsak mint producer, hanem mint dj is, de ezekben is kicsit a magam hatása alatt vagyok.

Saját utadat járod egy ideje, már a Zagar kötelékeibe sem tartozol. Jobb így, hogy nem kell egy zenekarral egyeztetned és végre a saját magad ura lehetsz? 

Persze. Jobb, egyenesebb, nyugodtabb és főleg tisztább. De ennek a beszélgetésnek az apropója ennél sokkal fontosabb.

A népzene vagy az archaikus hagyomány régóta nagy hatással van az alkotásaidra. Mi az, amit inspirációként megtalálsz bennük? Mert látnivalóan inkább kísérletezésre ösztökél a hagyomány, mintsem valami árvalányhajas konzervativizmus jellemezné az új anyagot. 

Véletlen hozott össze a népzenével, már amennyiben ez véletlen volt persze. Vajdai Vilmos tápszinházas előadásához (Etchno) készült az első “népzenés” számom (Horseriders Toward The Abyss) és egyben ez volt az első DJ Bootsie-szóló és az első olyan felvétel is, melyben úgy definiáltam az addig a hip-hop-ban magamra szedett zenei információkat és produceri fogásokat, ahogy azt elképzeltem és álmaimban dédelgettem.  Tehát ennek a munkának a kapcsán mélyedtem el a népzenében, akkor csak a projekt erejéig, azután ez az érdeklődés folytatódott, mára pedig igen sok táncházlemez és egyéb felvételem van, melyeket gyakran hallgatok, újra és újra előveszek, hol mint hallgatnivalót, hol pedig mint „megdolgozandó nyersanyagot”.  

Kísérleti népzenei ez nagyon is. 

A kísérletezést megköveteli ez a műfaj, egyrészt nem lehet ugyanazzal a módszerrel, megközelítéssel hozzányúlni a darabokhoz, másrészt pedig minden szám más és más, kerülöm az önismétlést annak ellenére, hogy hasonló dolgok érdekelnek most is, mint mondjuk 10 éve. Ez az anyag tiszteli a hagyományokat, de máshogy kezeli a műfajt, mint a megszokott gesztusok, szerintem így, vagy radikálisabban lehet igazán jól ezekhez a témákhoz nyúlni. Számomra nagyon inspiráló a népzene, a 90 évek közepén nem gondoltam volna, hogy ennyire megfog és elragad majd.

Mi van rád mostanában nagy hatással ezen kívül? Az irodalom, netán a képzőművészet? A gyerekeid?

Ezen a téren ugyanaz van, mint a kezdetekben, képek, jelenetek olvasmányokból, filmekből vagy igen, éppen az életből, és sok a megérzés vagy ráérzés, ami mindig olyan sugallatszerűek, hogy ezekben visszaköszön szinte bármi, amit érzek, látok, hallok. 

Ha már gyerekek: sokszor érzem úgy, hogy finomítja-puhítja az alkotót a család növekedése. De vannak persze ennek ellentmondó helyzetek, mert nálad éppen az ellenkezőjét érzem, mintha még kutatóbb, alkimistább, kísérletezőbb lennél most, hogy kétgyermekes családapa lettél.

A család bővülése úgy van hatással a vadnak tűnő ötletek kiaknázására, hogy serkenti azokat, és még mint egy kiegyenlítő szelep is funkcionál, segít a „hétköznapi élet”-energiákat elvezetni. Ezt a finomodást inkább a gondolataimban, a hozzáállásomban fedezem fel, és igazad van, gyakran megfigyelhető ez azoknál, akiknél gyermekek születnek és persze az idő múlása is lágyíthatja az embert. A gyerekek inkább motiválnak, mintsem inspirálnak. Bár a nagyobbik fiú, Artúr reakciója a zenére nagyon felvillanyozó tud lenni. Ő lényegében végigkísérte ennek a lemeznek a születését, sokat totyogott, visítozott a dolgozószoba előtt, miközben hallgatta a kopogó, csattogó, mély hangokat. Ha olyan zenét hall, ami tetszik neki, tizenhatodokban kezdi mozgatni a kezeit és nagyon lelkes, koncentráló arcot vág, ebből tudom, hogy jó ami szól. 

Vinylen is jön az új album. Te is a régi technika és hangzás szerelmese vagy? Vagy ez egy hagyomány nálad?

A  Budapest Vinyl adja ki ezt az anyagot, a hanglemez-formátum májusban jelenik meg. A kiadót Kovács Tamás működteti, aki egyébként a második Az Árral Szemben vol.2 demo kazettát is kiadta 97-ben a Crossroads Recordson keresztül. Nekem a hanglemez régi mániám, középiskolás koromban az ebédbefizetés-pénzemet is lemezekre költöttem. Ettől függetlenül a műfaj hagyománya a hanglemez és a néhány éve berobbant vinylmánia pedig egyenesen kötelezővé teszi a lemeznyomást. Minden új megjelenésem kapcsán fő kérdés volt a hallgatók részéről, hogy lesz-e vinyl, nos jelentem, hogy most is lesz. Az első “The Silent Partner” anyagon kívül ez lesz a második, ami hanglemezen is kijön.

Úgy tűnt a korábbi években, hogy mintha elszakíthatatlan kapcsolatban lennél a kortárs divat-szcénával. Mi az, ami megfogott ebben a világban?

Ez is véletlenül “jött” és már nem olyan erős a kapcsolat, mint a kezdetekben. Eredetileg egy esemény zenei rendezésére kértek fel, amiben a hagyományos népviseletet ötvözték a modernnel, a projekt neve “Gombold Újra” volt. Sok-sok pályázó indult rajta: divattervezők, képzőművészek, kísérletező kedvű fejek, profik, amatőrök. Az első év után kiderült hogy rengeteg lehetőség van az alapgondolatban, rendszeresen bővült a tematika, rezonált az aktuális kérdésekre, pár éve a környezettudatosság is téma volt, nagyon jó dolgok születtek, ezeket kellett úgymond “megzenésíteni” vagy zenével aláfesteni. 7 évig csináltam, addig tartott a sorozat. Ezalatt a divat berkein belül sok ismeretségre tettem szert, ebből adódik, hogy évente 2-3 bemutatót azóta is csinálok. Most éppen a Daalarna új bemutatóján dolgozom, Liszt pár rapszódiáját remixelem, a bemutató áprilisban lesz a Millenárison. Azelőtt Lakatos Márk kollekciójához csináltam egy házasítást Mozart Varázsfuvolájából és afro-kubai dobokból, ezt Kubában is bemutatták. Szóval ilyen feladatok fogtak meg ebben a világban, nem azok a dolgok, amik elsőre eszünkbe juthatnak. 

Többféle csapattal is fellépsz, mostanában mire készülsz, lesz-e lemezbemutató, különleges projektek, egyéb bemutatók?

Nemrég játszottam Tóth Viktorral a Bird Food Market projektjében, ez egy Charlie Parker szellemét megidéző koncert volt, régen éreztem magam ilyen oldottan, minden olyan összhangban volt, ahogy szerintem lennie kell. Teljes improvizáció volt, a beálláson néztünk bele az anyagba, aztán egyből koncert, együtt kezdtük és fejeztük be a számokat, ritka az ilyen. 

Ezen kívül a saját zenekarommal játszogatunk az ehhez képest kevésbé improvizatív és a szerepem is más benne, nagyon élvezem a koncerteket, nagyon jó formában van a kvartett vagy éppen a trió. Február 29-én a Trip hajón lesz ennek az Allegro Identity lemeznek egy bemutatója, de nem a teljes anyagé, mert az már tavaly májusban a MÜPA-ban megtörtént. Ez egy “vegyes” koncert lesz, régebbi számoktól az újakig, a Spidersense live actje nyitja az estét, ez egy trió, Lázár Tibor (kvartett dobosa) öccsének (Beatpanama) és két barátjának a bandája, scratch és nagyon meleg beatek. Márciusban aztán Szegeden játszik a Trió. Nyáron nagy örömmel csatlakozom a Quimby 2020-as koncertkörútjához, nagyon jól sikerült a tavalyi közreműködésem az Ékszerelmére 20 turnén, ez annak a bővitett folytatása.  Május 13-án lesz újra Tempóviadal, a Talamba ütőegyüttessel a Kobuciban játszunk, ilyen koncert a 2018-as tavaszi fesztivál óta nem volt, szóval ritkaság, aki tud jöjjön el rá. 

(x) A vinyl lemezeket a Pro-Ject Audio System lemezjátszóin hallgatjuk.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

38,934KedvelőTetszik
3,064KövetőKövetés
3,660FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PROGRAMOK

LÁNGOLÓ PREMIEREK

DALMEGOSZTÁS

Lemezkritikák

Beszámolók