Hirdetés

Kiderült, mire költötték a francia fiatalok a kormánytól kapott 300 eurós kulturális zsebpénzt

Könyveket, jegyeket, edukációs kurzusokat vásárolhatnak a fiatalok a kormánytól kapott 300 euróból, azaz több mint százezer forintból. Annyi a kikötés, hogy nem lehet erőszakos tartalom, ami a számítógépes játékok jelentős részét kizárja, és hogy francia, de leginkább helyi kulturális vállalkozásoknál lehet ezt a pénzt elkölteni, több részletben. Az első adatok szerint kiderült, hogy akik azt remélték, hogy ettől a magaskultúra felé fordulnak a fiatalok, tévedtek, de a kormányzat szerint nem is ez volt feltétlenül a cél.

Hirdetés

A Culture Pass nevű alkalmazást májusban mutatta be a francia kormány. A lényege, hogy azok a fiatalok, akik betöltik a 18. életévüket, aktiválhatnak rajta 300 eurós keretet, amit két éven belül kulturális vásárlásokra használhatnak. Gyakorlatilag teljes szabadságot ad a fiataloknak, és a kritikusai szerint pontosan ez a baj. Nemcsak belépőket vehetnek rajta ugyanis, hanem fizikai termékeket is, könyveket, lemezeket, műalkotásokat, sőt még hangszereket is.

A fiatalok jelentős része azonban képregényeket vásárol rajta, azon belül is a manga a legnépszerűbb. 

Sokak szerint a cél az lett volna, hogy az újranyitó színházakat, hangversenytermeket, múzeumokat támogassák, nem pedig a tömegkultúrát, ami már egyébként is népszerű volt a fiatalok körében, így ebben a formájában a program az adófizetők pénzének a pocsékolása.

Megjelentek a kulturális influenszerek

Noël Corbin, a kulturális minisztérium munkatársa, a projekt felelőse elmondta, hogy a bérlet lehetővé teszi, hogy a fiatal felnőttek megismerkedjenek a helyi kulturális élet szereplőivel, az applikáció ugyanis geofencing technológiát alkalmaz, vagyis a helyi vállalkozóknál érvényes, és ösztönzi is őket, hogy új művészeti formákat ismerjenek meg. Ebben segítségükre vannak olyan ajánlatok, amelyeket ismert emberek, művészek és hírességek állítottak össze, vagy olyan VIP programok, amik csak az alkalmazás felhasználói számára érhetőek el, például online közvetítések vagy backstage-túra egy színházban.

Jean-Michel Tobelem, a párizsi Panthéon-Sorbonne Egyetem kulturális gazdaságtanra szakosodott docense szerint dicséretes ugyan az erőfeszítés, de az nagymértékben a mainstream kultúrát szolgálja, hiszen arra jó, hogy a fiatalok a moziban a művészfilmek helyett továbbra is Marvel-filmeket nézzenek. Szerinte nincs semmi baj a kasszasikerekkel vagy mondjuk a K-Pop zenével, mert azon keresztül például a koreai kultúrába lehet betekintést nyerni, de a bérlet nem ösztönzi eléggé a fiatalokat, hogy “művészi szinten igényesebb alkotásokkal” foglalkozzanak.

A könyvesboltok és a fiatalok például örülnek

Független könyvesboltok szerint azonban ők már érzik, hogy milyen pozitív hatása van az alkalmazásnak, és látják, ahogyan az Amazon és hasonló online áruházak helyett a tinédzserek felfedezik maguknak a könyvesboltok hangulatát.

A New York Times egy 18 éves fiatallal beszélt, aki elmondta, hogy a pénzét eddig vinylekre költötte, a barátaival sorra járják a párizsi lemezboltokat, és délutánokat töltenek el a lemezek átlapozásával. Szinte minden barátja aktiválta a kulturális költőpénzét, országosan pedig 630 ezer fiatal használja.

Az benne a jó, hogy mindenki azt csinálhat vele, amit szeretne. Nem mondanék nemet egy jazzkoncertre vagy valami hasonlóra, de az applikáció egyelőre nem keltette még fel az érdeklődésemet ilyen programra

– mondta a 18 éves Gabriel Tiné, akinek különösen tetszik, hogy művészeti órákat vagy hangszeren zenélést is lehet belőle tanulni.

A projekt idén 80 millió euróba került, jövőre várhatóan ez megduplázódik, de még így is csak a töredéke marad a Kulturális Minisztérium évi büdzséjének. Ez egyébként innen nézve egészen álomszerű, ugyanis a minisztérium 4 milliárd euróból, azaz 1425 milliárd forintból gazdálkodik. Az ellenzék mégis azzal vádolja Macront, hogy készpénzzel próbálja megvenni a fiatalok szavazatát a jövő évi elnökválasztás előtt, ahelyett, hogy a meglévő kulturális programok költségvetését emelte volna meg.

Ja, és persze a 19 évesek is utálják az egész programot.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

Kommentek

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
823FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés